این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۷، شماره ۶۳، صفحات ۱۰۲-۱۱۸
عنوان فارسی
تبیین سرزندگی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده و حمایت تحصیلی: نقش میانجی یادگیری خودراهبر
چکیده فارسی مقاله
هدف:
سرزندگی تحصیلی از عوامل تأثیرگذار بر یادگیری است و میتواند به شیوههای گوناگون، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف تبیین سرزندگی تحصیلی دانش آموزان بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده و حمایت تحصیلی با نقش واسطهای یادگیری خود راهبر بود.
روش:
روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر دورۀ اول متوسطۀ شهر سنندج در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آنها تعداد 390 نفر، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ سرزندگی تحصیلی Dehghanizade & Hosein chari (2013)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده Koerner & Fitzpatrick (2006)، پرسشنامه حمایت تحصیلی Sands & Plunket (2005) و پرسشنامه یادگیری خود راهبر Cheng و همکاران (2010) پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد.
یافته
ها:
نتایج تحلیل نشان داد که مدل با دادههای پژوهش برازش مناسبی دارد. با توجه به یافتهها، مسیرهای مستقیم الگوی ارتباطی گفتوشنود، حمایت تحصیلی و یادگیری خود راهبر به سرزندگی تحصیلی مثبت و معنادار و برای الگوی ارتباطی همنوایی منفی و معنادار بود. همچنین، مسیرهای غیرمستقیم الگوی ارتباطی گفتوشنود و حمایت تحصیلی از طریق یادگیری خود راهبر به سرزندگی تحصیلی مثبت و معنادار و برای الگوی ارتباطی همنوایی منفی و معنادار بود.
نتیجه
گیری:
بر اساس این نتایج، یادگیری خود راهبر میتواند در رابطۀ بین الگوهای ارتباطی خانواده و حمایت تحصیلی با سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان نقش میانجی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوهای ارتباطی خانواده، حمایت تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، یادگیری خود راهبر،
عنوان انگلیسی
Explaining Academic Buoyancy Based on Family Communication Patterns and Academic Support: The Mediating Role of Self-Directed Learning
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Academic buoyancy is one of the factors influencing learning and can affect students' academic achievement in various ways. The present study was conducted the aim of explaining the academic buoyancy of students based on family communication patterns and academic support through the mediating role of self-directed learning.
Methods:
The research method was correlational of structural equation modeling type. The statistical population included all male and female students of junior high school in Sanandaj in the academic year of 2022-2023, from which 390 students were selected by multi-stage cluster sampling method. They answered Dehghanizade & Hosein chari’s Academic Buoyancy questionnaire (2013), Koerner & Fitzpatrick’s Family Communication Patterns questionnaire (2006), Sands & Plunket’s Academic Support questionnaire (2005) and Self-Directed Learning questionnaire of Cheng et al (2010). The data were analyzed with the structural equations modeling via Spss-24 and Amos-24 softwares.
Results:
The findings corroborated the good fitness of the model with research data. According to the findings, the direct paths from the conversational pattern, academic support and self-directed learning to academic buoyancy were positive and significant and for the conformity pattern was negative and significant. Also, the indirect paths from family communication patterns and academic support to self-directed learning to academic buoyancy were positive and significant and for the conformity pattern was negative and significant.
Conclusion:
In conclusion, the self-directed learning can play a mediating role in the relationship between family communication patterns and academic support with academic buoyancy in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
الگوهای ارتباطی خانواده, حمایت تحصیلی, سرزندگی تحصیلی, یادگیری خود راهبر
نویسندگان مقاله
بهرام ملکی |
استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_192982_f96e2f42cac10b5429eed168c1559190.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات