این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۱۹، شماره ۳۴، صفحات ۱۸-۲۵

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای تأثیر پیامک با آموزش حضوری بر انجام ورزش کگل در زنان میانسال
چکیده فارسی مقاله مقدمه: میانسالان، گروه کثیر و مولد جامعه که تاکنون به دلیل تمرکز بر گروه­های پرخطر دیگر مانند کودکان از بسیاری از خدمات محروم مانده­اند، نیازمند حمایت جدی برای ارتقاء همه جانبه کیفیت زندگی هستند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر پیامک با آموزش حضوری بر انجام ورزش کگل در زنان میانسال انجام شد. روش‌کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1395 بر روی 100 زن میانسال انجام شد. 47 نفر آموزش پیامکی و 46 نفر آموزش چهره به چهره را برای مدت 4 هفته دریافت کردند. در ابتدا یک جلسه توجیهی در خصوص هدف مطالعه ونقش انجام ورزش کگل بر پیشگیری از شلی عضلات لگن و بی اختیاری ادراری برای افراد دو گروه گذاشته شد. گروه آموزش چهره به چهره، دو جلسه آموزشی به ‌صورت یک هفته در میان و به مدت 45 دقیقه و برای افراد در گروه پیامکی همان محتوای آموزشی در قالب پیامک، به‌صورت هفته­ای 2 بار ارسال می‌شد. پس از اتمام آموزش‌ها، جهت انجام ورزش‌های کف لگن یک فرصت یک ‌ماهه به افراد داده شد. در این مدت هر 2 هفته یک‌بار با افراد گروه مورد برای پاسخ به سؤالات تماس گرفته شد. بعد از زمان ذکر شده، با افراد هر دو گروه جهت سؤال در مورد انجام، دفعات و علل عدم انجام ورزش تماس گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه‌ 22) و آزمون‌های آماری تی مستقل و کای اسکوئر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی­دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: بین دو گروه از نظر انجام ورزش کگل (75/0=p) و دفعات آن (25/0=p)، اختلاف آماری معناداری وجود نداشت. دو مانع اصلی انجام ورزش در هر دو گروه به ترتیب اولویت، فراموشی (8/29% افراد در گروه آموزش پیامکی و 4/38% برای آموزش حضوری) و نداشتن وقت کافی برای انجام (3/21% افراد در گروه آموزش پیامکی و 6/19% برای آموزش حضوری) بود. نتیجه‌گیری: بین دو گروه آموزش پیامکی و آموزش چهره به چهره از نظر انجام ورزش کگل و دفعات آن، اختلاف آماری معناداری وجود ندارد و استفاده از روش آموزش پیامکی همانند آموزش حضوری می‌تواند در ارائه آموزش‌های دوران میانسالی مؤثر واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پیامکی، آموزش حضوری، زنان میانسال، ورزش کگل،

عنوان انگلیسی Comparison of the effect of SMS with face to face training on performance of Kegel Exercise in middle-aged women
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Middle aged people, a large and productive group of the community whichare deprived from many services because of focusing on high-risk groups such as children, need strong support to comprehensively enhance their quality of life. This study was performed with aim to investigate the effect of SMS and face to face training on doing Kegel exercises in the middle-aged women. Methods: This clinical trial study was performed on 100 middle-aged women in 2016. 47 cases received SMS and 46 face to face trainings for 4 weeks. At first, one session was held about the purpose of the study and the role of Kegel exercise in the prevention of pelvic muscle relaxation and urinary incontinence for women in both groups. Two training sessions were held for face to face training group as once in two weeks for 45 minutes, and for women in SMS training group, the same educational content was sent in the form of SMS as twice a week. After the completion of the trainings, a one-month opportunity was given to them to perform pelvic floor exercises. During this time, the case group was contacted twice a month to answer the questions, and to ensure they receive text messages requested of them to send blank SMS. After the specified time, both groups were contacted to answer about the frequency, duration and causes of failure to do exercises. Data analysis was done using statistical software SPSS (version 22) and independent t-test and Chi-square test. P< 0.05 was considered significant. Results: There was no statistically significant difference between two groups in terms of doing Kegel exercises (P=0.75) and its frequency (P=0.25). Two main obstacles in doing exercises in both groups were: amnesia (29.8% in SMS training group and 38.4% in individual training) and not having enough time to do exercises (21.3% in SMS training group and 19.6% in individual training), respectively. Conclusion: There was no statistically significant difference between two groups in terms of doing Kegel exercises and its frequencies, and using SMS training can be as effective as face to face training in offering middle-age trainings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام علی حسینی | elham ali hoseini
msc student, department of midwifery, school of nursing and midwifery, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

شهناز نجار | shahnaz najar
msc, department of midwifery, reproductive health promotion research centre, school of nursing and midwifery, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran.
کارشناس ارشد مامایی، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

پوران دخت افشاری | pouran dokht afshari
msc, department of midwifery, reproductive health promotion research centre, school of nursing and midwifery, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran.
کارشناس ارشد مامایی، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

محمد حسین حقیقی زاده | mohamad hosein haghighi zadeh
msc, department of statistics, school of health, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran.
کارشناس ارشد آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijogi.mums.ac.ir/article_8021.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/14/article-14-311102.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات