این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش پردازش هیجان، تحمل ابهام و باورهای فراشناختی در پیش‌بینی اختلال اضطراب فراگیر پرستاران شبکه بهداشت سردشت
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلالات اضطرابی و از جمله آنها اختلال اضطراب فراگیر جزو شایع ترین اختلالاتی هستند که خیلی ها را گرفتار کرده اند. نحوه تحلیل و تفسیر رویدادها، تحمل کردن یا نکردن وضعیت مبهم و باورهای فراشناختی می تواند اختلال اضطراب فراگیر را پیش بینی کند. هدف این پژوهش نقش پردازش هیجان، تحمل ابهام و باورهای فراشناختی در پیش‌بینی اختلال اضطراب فراگیر پرستاران شبکه بهداشت سردشت بود.
روش‌ کار:  جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل در شبکه بهداشت سردشت (شامل بیمارستان، درمانگاه تخصصی و مراکز بهداشتی سطح شهر) بود. تعداد 155 نفر، با روش نمونه گیری در دسترس، به‌عنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات عبارت بودند از پرسش‌نامه های پردازش هیجانی، تحمل ابهام، باورهای فراشناختی و علایم اضطراب. پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره  تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته های آماری نشان داد که، پردازش هیجانی، تحمل ابهام و باورهای فراشناختی بر روی هم  2/63 درصد واریانس اختلال اضطراب فراگیر را تبیین می‌کند. همچنین یافته ها نشان می‌دهد که هر سه متغیر پیش بین سهم معناداری در پیش‌بینی اختلال اضطراب فراگیر دارند، به گونه ای که متغیر پردازش شناختی (01/0 = p، 433/0= β)، تحمل ابهام (01/0 = p، 101/0= β)، و باورهای فراشناختی (01/0 = p، 503/0= β) به‌صورت مثبت اختلال اضطراب فراگیر را پیش‌بینی می‌کند.    
 نتیجه‌گیری: طبق یافته‌ها پردازش هیجانی، تحمل ابهام و باورهای فراشناختی در ایجاد اختلال اضطراب فراگیر نقش دارند؛ بر همین اساس با تغییر نوع پردازش هیجانی و افزایش توانایی تحمل ابهام و تغییر باورهای فراشناختی معیوب به کاهش اختلال اضطراب فراگیر کمک کرد.



 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پردازش هیجان، تحمل ابهام، باورهای فراشناختی، اختلال اضطراب فراگیر

عنوان انگلیسی The role of emotional processing, ambiguity tolerance and metacognitive beliefs in predicting Generalized Anxiety Disorder (GAD) in nurses of Sardasht Health Network
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Anxiety disorders, including Anxiety disorders, including Generalized Anxiety Disorder (GAD), are among the most common disorders that have affected many people. The way of analyzing and interpreting the events, tolerating or not the ambiguous situation and metacognitive beliefs can predict GAD. The purpose of this research was the role of emotional processing, tolerance of ambiguity and metacognitive beliefs in predicting GAD in nurses of Sardasht Health Network.
Method: The statistical population included all nurses working in the Sardasht health network (including hospital, specialized clinics and health centers in the city).  A total of 155 nurses were selected as the final sample of the study using the available sampling method.  The data collection tools were emotional processing, ambiguity tolerance, metacognitive beliefs and anxiety symptoms questionnaires. The present study was a descriptive and correlational study and the data was analyzed through Pearson's correlation coefficient and multivariate regression.
Results: Statistical findings showed that emotional processing, ambiguity tolerance and metacognitive beliefs together explain 63.2% of the variance of GAD. Also, the findings show that all three predictive variables have a significant contribution in predicting GAD; so that the variable of cognitive processing (p = 0.01, β = 0.433), ambiguity tolerance (p = 0.01, β = 0.101), and metacognitive beliefs (p = 0.01, 0.503 = β) positively predicts GAD.
Conclusion: According to the findings, emotional processing, tolerance of ambiguity and metacognitive beliefs play a role in causing GAD; Accordingly, by changing the type of emotional processing and increasing the ability to tolerate ambiguity and changing defective metacognitive beliefs, it helped to reduce GAD.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله emotional processing, tolerance of ambiguity, metacognitive beliefs, Generalized Anxiety Disorder (GAD)

نویسندگان مقاله افسانه شیخه پور | Afsaneh shekhapur
Azad university
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران

علی مصطفائی | Ali Mostafaei
Payam Noor University
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5595-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات