این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
Acta Medica Iranica
، جلد ۴۳، شماره ۲، صفحات ۸۹-۹۴
عنوان فارسی
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
"EFFECTS OF A HEALTH EDUCATION PROGRAM ON BEHAVIOR, HBA1C AND HEALTH-RELATED QUALITY OF LIFE IN DIABETIC PATIENTS"
چکیده انگلیسی مقاله
Diabetes mellitus is a chronic disease of lifelong duration and its management requires a fundamental change in patient’s lifestyle. The aim of this study is to evaluate the efficacy of an interactive health education program on knowledge, behavior, HbA1c and health-related quality of life (HRQOL) of diabetic patients. Eighty patients were randomly selected and assigned to two groups, 40 to the intervention and 40 to the control group. All participants were followed for 4 months. At the initial visit and 4 months after education, knowledge was assessed by questionnaire, behavior assessed using an interview schedule, HbA1c measured by colorimetric method and health-related quality of life assessed by means of WHOQOL-BREF questionnaire. The intervention group showed statistically significant increase in mean of knowledge, behavior, physical and psychological health and also had a statistically significant reduction in mean of HbA1c. Control group had significant increase only in knowledge. It seems that this interactive approach is useful, worthwhile and applicable for behavior modification and improvement in HbA1c and health-related quality of life of diabetic patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آقاملایی | t aghamolaei
h افتخار | h eftekhar
k محمد | k mohammad
m نخجوانی | m nakhjavani
d شجاعی زاده | d shojaeizadeh
غفرانی | f ghofranipour
o صفا | o safa
نشانی اینترنتی
http://acta.tums.ac.ir/index.php/acta/article/view/2970
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
Articles
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات