این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
دیدگاه کارورزان و دستیاران پزشکی در مورد برگزاری گزارش صبحگاهی به دو روش حضوری و مجازی در دوران پاندمی کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف:
بحران ناشی از بیماری همهگیر کووید-19، آموزش در دانشگاهها را بهشدت تحت تاثیر قرار دادهاست. بنابراین
ایجاد نگاهی نو و کاربردی در فرآیند آموزش ضروری بهنظر میرسد. یکی از مهمترین روشهای آموزش در علوم پزشکی گزارش صبحگاهی میباشد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه
برگزاری گزارش صبحگاهی به دو روش حضوری و مجازی از دیدگاه کارورزان و دستیاران پزشکی در دوران پاندمی کووید 19 میباشد.
مواد و روشها:
مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی روی 124 نفر از دانشجویان پزشکی مرکز آموزشیدرمانی آیتاله روحانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال1400-1401 انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته و استخراجشده بر اساس کتابچه استانداردهای آموزش بالینی وزارت متبوع در سه بعد ساختار آموزشی، محتوای آموزشی و ارتقای توانمندی جمعآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای
t-test
،
ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون من- ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد.
یافته ها:
از دید دانشجویان دوره حضوری در هر سه بعد بهصورت معناداری مطلوبتر از دوره مجازی بود
.
آموزش حضوری نسبت به مجازی، در بعد ساختار آموزشی بیشترین تفاوت را داشته است. کیفیت دوره مجازی از حیث چهار شاخص مورد ارزیابی قرار گرفت و بنابر نتایج، گروههای موردمطالعه در مورد عدم کیفیت مطلوب دوره مجازی اتفاقنظر داشتند.
نتیجه گیری:
نتایج حاصله نشان داد که برگزاری گزارش صبحگاهی به روش حضوری نسبت به روش مجازی در هر سه بعد مورد بررسی، مطلوبیت بیشتری داشت. لذا برای
مقابله
با
چالشهای
آموزشی در مواقع بحران، با
تبیین
یک
برنامه مدون و برنامهریزیشده من جمله دوره های مجازی،
میتوان
از
هرگونه
خلاء
آموزشی
پیشآمده جلوگیری نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گزارش صبحگاهی، کووید 19، آموزش حضوری، آموزش مجازی
عنوان انگلیسی
The views of interns and medical assistants regarding holding morning reports in both conventional and virtual forms during the Covid-19 pandemic at Babol University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective
: The crisis caused by the Covid-19 pandemic has severely affected education in universities.Therefore,it seems necessary to create a new and practical view in the education process.One of the most important teaching methods in medical sciences is the morning report.The purpose of this study is to compare the morning report conventional & virtual forms, from the viewpoint interns and medical assistants during the Covid-19 pandemic.
Methods:
A descriptive-analytical study was conducted on 124 medical students of Babol Ayatollah Rouhani Hospital(1400-1401).The data was collected using a researcher-made and extracted questionnaire based on the manual of clinical education standards of the relevant ministry in three dimensions of educational structure, educational content, and empowerment enhancement. Descriptive statistics and t-test,Spearman's correlation,Mann-Whitney and Wilcoxon tests were used to analyze the data.
Findings
: From the students' viewpoint, the conventional course was significantly more favorable than the virtual in all three dimensions. Conventional training compared to virtual has had the biggest difference in terms of the educational structure. The quality of the virtual course was evaluated in terms of four indicators, and results showed that studied groups agreed on the lack of desirable quality of the virtual course.
Conclusion
: The results showed that holding the morning report by face-to-face method was more favorable than the virtual method in all three dimensions investigated. Therefore, to deal with educational challenges in times of crisis, by explaining a written and planned program including virtual courses, any educational vacuum can be avoided.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Morning report, Covid-19, Conventional training, Virtual training
نویسندگان مقاله
حسن عابدی | hassan abedi
Babol uiniverstiy of Medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی بابل
سید صدیقه سلیمانیان | سید صدیقه سلیمانیان
Babol uiniverstiy of Medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی بابل
هدی شیرافکن | هدی شیرافکن
Babol uiniverstiy of Medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی بابل
مینا گالشی | mina galeshi
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
سمیه اولادی | سمیه اولادی
دانشگاه علوم پزشکی بابل
آسیه شعبانی | آسیه شعبانی
Babol uiniverstiy of Medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی بابل
فاطمه جعفریان | فاطمه جعفریان
Babol uiniverstiy of Medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی بابل
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3295-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات