این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۲۰-۳۲
عنوان فارسی
بررسی نقش واسطه ای فرسودگی تحصیلی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی و کمالگرایی با تعلل ورزی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای فرسودگی تحصیلی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی و کمالگرایی با تعللورزی تحصیلی
انجام شد
.
روش:
مطالعهی حاضر توصیفی از نوع همبستگی است.
جامعه آماری پژوهش حاضرکلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهرستان گچساران در سال تحصیلی 1400- 1399 بودند
که از بین آنها
240
دانشآموز
با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند.
برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کمالگرایی هیل و همکاران (
۲۰۰۴
)،
پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، فریدل، پاریس(2004)، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی
برسو و همکاران(1997) و پرسشنامه تعلل
ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم(1984) استفاده شد. دادههای این پژوهش با استفاده از
آزمون
ضریب همبستگی پیرسون
و
روش تحلیل مسیر با نرم افزار آماری
SPSS22
و
Amos23
تحلیل
شدند.
یافتهها:
نتایج نشان داد که
که کمالگرایی دارای اثر مستقیم، غیرمستقیم و اثر کل مثبت ومعنادار بر تعللورزی تحصیلی است. از طرفی، اشتیاق تحصیلی با وجود عدم معناداری اثر مستقیم بر تعلورزی تحصیلی، دارای اثر غیرمستقیم و اثر کل
منفی و
معنادار بر تعللورزی تحصیلی است. علاوه براین، فرسودگی تحصیلی دارای اثر مثبت و معنادار بر تعللورزی تحصیلی است.
نتیجهگیری:
با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که
فرسودگی تحصیلی نقش واسطهای کاملی در رابطهی بین متغیرهای اشتیاق تحصیلی و کمالگرایی با تعلل ورزی تحصیلی ایفاء می کند و مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کمالگرایی ، اشتیاق تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، تعلل ورزی ، دانش آموزان
عنوان انگلیسی
Investigate the Mediating Role of Academic Burnout in the Relationship between Academic Engagement and Perfectionism with Academic Procrastination
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
:
The aim of this study was to investigate the Mediating Role of Academic Burnout in the Relationship between Academic Engagement and Perfectionism with Academic Procrastination.
Method:
The present study is a descriptive correlational study.
The statistical population of this study was all Secondary high school students of Gachsaran city in the academic year 2020-2021, from which 240 students were selected using cluster sampling. Data were collected using the Perfectionism Questionnaire of Hill et al. (2004), the
Fredricks, Blumfeld & Paris
(2004)
School engagement Scale
, the Breso et al (1997)
school burnout inventory and Solomon & Rothbhum Academic Procrastination Scale (1984)
. The data of this study were analyzed using Pearson correlation coefficient and path analysis in SPSS22 and Amos23 software.
Results
:
The results showed that perfectionism direct, indirect and total effect on academic procrastination is a positive and significant.
On the other hand, despite the lack of significant direct effect on academic procrastination, academic engagement
indirect and total affects on academic procrastination is negative and significant.
In addition, academic burnout has a positive and significant effect on academic procrastination.
Conclusio
n: According to the results of the present study, it can be concluded that academic burnout plays a complete mediating role in the relationship between the variables of academic engagement
and
perfectionism
with academic procrastination and the research model has a good fit.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
perfectionism, academic engagement, academic burnout, procrastination, students
نویسندگان مقاله
امیدعلی محمدی | Omid Ali Mohammadi
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. اهواز. ایران
علیرضا حیدری | Alireza Heydari
دانشگاه آزاد واحد اهواز
زهرا افتخاری صعادی | Zahra Eftekhar Saadi
دانشگاه آزاد واحد اهواز
رضا جوهری فرد | Reza Joharifard
دانشگاه آزاد واحد اهواز
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3260-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات