این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۳۳-۴۴

عنوان فارسی نقش خودمختاری، شایستگی، ارتباط و علاقه فردی در پیش بینی تعلق دانشجویان به دانشگاه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: احساس تعلق دانشجویان، ارتباط بسیار نیرومندی با زندگی موفق در دانشگاه دارد. با این حال، شناخت کمی از تعیین کننده ­های احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه وجود دارد. احساس تعلق دانشجویان، ارتباط بسیار نیرومندی با زندگی موفق در دانشگاه دارد. با این حال، شناخت کمی از تعیین­کننده­های احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه وجود دارد هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش خودمختاری، شایستگی، ارتباط و علاقه فردی در پیش­بینی تعلق دانشجویان به دانشگاه بود.
روش کار: طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در نیم‌سال اول سال تحصیلی 99-98 تشکیل دادند. بدین منظور، 450 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب شدند. جمع­آوری داده­ها از طریق مقیاس­های ارضای نیازهای بنادین عمومی، علاقه فردی و تعلق به دانشگاه انجام گرفت. به منظور تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS 24 و روش­های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. 
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نیازهای شایستگی، خودمختاری، ارتباط، علاقه فردی و تعلق به دانشگاه همبستگی­های متقابل معنادار وجود دارد. به­علاوه، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که به جز علاقه فردی، متغیرهای شایستگی، خودمختاری و ارتباط قادر به پیش­بینی معنادار احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بودند.
نتیجه گیری: یافته­های پژوهش، نقش مهم ارضای نیازهای بنیادین روان­شناختی را در تجربه احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه مورد تأکید قرار می­دهد و می­تواند مبنایی برای مداخلات اثرگذار در بافت آموزش عالی باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی، شایستگی، خودمختاری، ارتباط، علاقه فردی، تعلق به دانشگاه

عنوان انگلیسی The role of autonomy, competence, relatedness and individual interest in predicting students' belonging to the university
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Introduction: Students’ sense of belonging is known to be strongly associated with a successful life at university. However, there is little known about the determinants of studentschr('39') sense of belonging to the university. The purpose of this study was to investigate the role of autonomy, competence, relatedness and individual interest in predicting  studentschr('39') belonging to the university. 
Methods: The design of this study was descriptive-correlational. The statistical population of this study consisted of all students of Ferdowsi University of Mashhad in the academic year of 2019-2020. For this purpose, 450 students were selected using multi-stage random sampling method. Data collection was done through The Basic Needs Satisfaction in General Scale, Individual Interest, and Belonging to University Scale. In order to analyze the data, SPSS 24 software and Pearson correlation methods and multiple regressions were used.
Results: The results showed that there are Reciprocal and significant correlations between competency, autonomy, relatedness, individual interest and belonging to university. In addition, the results of multiple regression analysis showed that, with the exception of individual interest, the variables of competence, autonomy, and relatedness were able to significantly predict studentschr('39') sense of belonging to the university.
Conclusions: The research findings emphasize the important role of satisfying basic psychological needs in the experience of studentschr('39') sense of belonging to the university and can be a basis for effective interventions in the context of higher education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, competence, autonomy, relatedness, individual interest, belonging to the university.

نویسندگان مقاله هادی صمدیه | Hadi Samadieh
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی

حسین کارشکی | Hossein Kareshki
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی

سیدامیر امین یزدی | Seyed Amir Amin Yazdi
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی

الهه حجازی | Elaheh Hejazi
University of Tehran
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2488-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات