این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۶

عنوان فارسی الگوی محیط یادگیری مبتنی بر عامل آموزشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: محیط یادگیری دارای عناصر و ابزارهایی است که با وجود آن‌ها امکان استفاده بهینه از محتوای آموزشی را برای یادگیرندگان فراهم و به آن‌ها در دستیابی به اهداف آموزشی کمک می‌کند.  اما اگر یادگیرندگان در محیط های یادگیری بدون حمایت و توجه رها شوند، امکان کسالت از تنهایی، خستگی از عدم درک محتوای آموزشی و در نهایت ترک محیط یادگیری وجود دارد. به همین دلیل می‌بایست به نحوی یادگیرنده را در محیط یادگیری حفظ کرد و در مواقع نیاز به وی یاری رساند. حضور عامل آموزشی متحرک در محیط‌های الکترونیکی می‌تواند موجب ایجاد انگیزه در یادگیرنده، جلب توجه بیشتر و طولانی‌تر نسبت به موضوع و در نهایت یادگیری بهتر و درک عمیقتر موضوع آموزشی شود.
روش: در این مطالعه از روش تحقیق ترکیبی اکتشافی متوالی استفاده شد. داده‌های پژوهش جهت طراحی الگو با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته از اعضای هیئت علمی، فارغ التحصیلان و دانشجویان دکتری رشته تکنولوژی آموزشی از طریق نمونه گیری هدفمند به دست آمد. به منظور اعتبارسنجی یافته ها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد و برازنده بودن مدل عاملی ویژگهای عامل آموزشی مورد تایید قرار گرفت و برای بررسی اعتبار روایی محتوا از مدل (CVR)، از پرسشنامه لاوشه استفاده شده است.
یافته ها: براساس یافته ها، کلیه مؤلفه های مدل طراحی شده مثبت ارزیابی شده و مشخص شد که کلیه مؤلفه های مدل از اعتبار محتوایی مناسب برخوردار می‌باشند.
نتایج: با توجه به اینکه مدل طراحی شده از اعتبار محتوای خوبی برخوردار است، می تواند توسط طراحان محیط یادگیری مورد استفاده قرار گیرد و پیشنهاد میشود که طراحان و افراد درگیر در این زمینه در حوزه پزشکی در طراحی محتوای آموزشی خود از الگوی محیط یادگیری مبتنی بر عامل آموزشی استفاده کنند و از عامل آموزشی برای بهبود فضای یادگیری و کیفیت یادگیری برای دانشجویان خود استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طراحی الگو، محیط یادگیری، برنامه درسی الکترونیکی، عامل آموزشی، ویژگی‌های عامل آموزشی

عنوان انگلیسی The Model of Learning Environment Based on Educational Agent
چکیده انگلیسی مقاله Introduction
The learning environment has elements and tools that make it possible for learners to make optimal use of educational content and help them achieve educational goals. But if learners are left without support and attention in the learning environment, there is the possibility of boredom of loneliness, fatigue from not understanding the educational content, and finally leaving the learning environment. Therefore, the learner must be somehow preserved in the learning environment and help him when needed. The presence of educational agents in e-learning environments can motivate the learner, draw more and longer attention to the subject, and ultimately better learning and deeper understanding of the subject matter.
 
Methods
A sequential exploratory mixed research method were used to answer the research questions.
Participants in the study were faculty members, graduates, and PhD students in instructional technology. In order to validate the findings, the method of structural equations was used and the suitability of the factor model of the educational agentchr('39')s characteristics was confirmed and to evaluate the content validity ratio of the model (CVR), the Lawshe questionnaire was used.


Results
Based on the findings, all the components of the designed model were evaluated positively and it was determined that all the components of the model have the appropriate content validity.

Discussion and Conclusion
Due to the fact that the designed model has a good content validity, it can be used by designers of learning environment and it is suggested that designers and those involved in the field of medicine in designing their educational content use the model of learning environment based on the educational agent and use the educational agent to improve the learning environment and learning quality for their students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله pattern design, learning environment, e-learning curriculum, educational agent, educational agent characteristics

نویسندگان مقاله محمدرضا نیلی احمدآبادی | MohammadReza Nili Ahmadabadi


نورعلی فرخی | Noorali Farrokhi


سمیه مهتدی | Somaye Mohtadi


سعید پورروستایی اردکانی | Saeid Pourroostaei Ardakani



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2794-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات