مقدمه: واژه بیکاری پنهان حین تحصیل دانشجویان از علم اقتصاد اقتباسشده و به معنای اتلاف بخش زیادی از وقت دانشجویان در دوران تحصیل است. هدف اصلی این مقاله بررسی وضعیت موجود بیکاری پنهان در بین دانشجویان رشتههای علوم انسانی است.
روش: در این پژوهش با استفاده از روش پدیدارشناسی و بهرهگیری از مصاحبه نیمه ساختاریافته، تجربه زیسته استادان و دانشجویان کارشناسی رشتههای علومانسانی دانشگاه فردوسی مشهد در پیوند با بیکاری پنهان حین تحصیل دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن بررسی شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بیکاری پنهان در بین دانشجویان علومانسانی مشهود است. أفت انگیزه تحصیلی، کمبود فرصت شغلی در آینده، سهلگیری استادان، پذیرش بیحساب دانشجو و کاربردی نبودن این دروس در این رشتهها ازجمله دلایل مهم آن مطرح شد.
نتیجهگیری: باید در پذیرش دانشجویان رشتههای علوم انسانی، کیفیت و شیوه ارائه دروس و نیز جذب استادان توانمند در این رشتهها تأمل و تجدیدنظر جدی صورت گیرد.
Introduction: The term "disguised unemployment on campus" is derived from economics and which means that students are wasting a lot of their time in university. The primary purpose of this article is to investigate the status of hidden unemployment among humanities students.
Method: In this study, the lived experience of professors and undergraduate students of Ferdowsi University of Mashhad in the field of Humanities concerning disguised unemployment and its related causes investigated using unstructured interviews and phenomenological methods.
Results: The findings of the study showed that disguised unemployment on campus among the students of humanities. The most significant reasons are; Lack of academic motivation, lack of job opportunities in the future, easy-going professors, too much student acceptance, and not applicable lessons in this field.
Conclusion: The university must reconsider the acceptance of students in the humanities, quality of teaching methods, as well as acceptance members of capable professors in these disciplines.