این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۹۲-۱۰۵

عنوان فارسی انگیزش تحصیلی و ارتباط آن با کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم‌دهی در دانشجویان پزشکی بیرجند
چکیده فارسی مقاله مقدمه: موفقیت تحصیلی دانشجویان پزشکی به دلیل نقش مهمی که پس از دانش‌آموختگی در کیفیت نظام سلامت خواهند داشت، یکی از نگرانی‌های مهم نظام آموزش پزشکی است. در مطالعات انجام شده انگیزش تحصیلی، کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم‌دهی به عنوان عوامل اثرگذار بر یادگیری (به طور مستقیم یا غیر مستقیم) معرفی شده‌اند. این مطالعه با هدف بررسی انگیزش تحصیلی و ارتباط آن با کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم‌دهی دانشجویان پزشکی بیرجند طراحی و اجرا شده است.
روش کار: در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ مقطعی از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ که در سال 1400 انجام شد، 151 نفر از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺰﺷﻜﻲ بیرجند ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﮔﻴﺮیﺗﺼﺎدﻓﻲ طبقه‌ای انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. دادهﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ‌های اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ واﻟﺮﻧﺪ، ﻛﻴﻔﻴﺖ  ﺗﺠﺎرب ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻧﻴﻮﻣﻦ و ﺧﻮدﻧﻈﻢدﻫﻲ ﻫﺎﻧﮓ و اﻧﻞ به صورت مجازی  گردآوری شد. ﺳﭙﺲ اﻃﻼﻋﺎت به دست آمده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن‌ﻫﺎی آماری ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
نتایج: میانگین نمره انگیزش تحصیلی دانشجویان برابر با 24.95±135.66 بود که نشان دهنده انگیزش تحصیلی بسیار خوب در دانشجویان است. بین کیفیت ﺗﺠﺎربﻳﺎدﮔﻴﺮی با انگیزش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ راﺑﻄﻪ ای وجود نداﺷﺖ (p-value=0.765). بین انگیزش تحصیلی و خودنظم‌دهی همبستگی از نوع مثبت وجود داشت (p-value<0.05) که این همبستگی برابر با 0.47 بود. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از مدل رﮔﺮﺳﻴﻮن ﻧﺸﺎن داد که ﺧﻮد ﻧﻈﻢدﻫﻲ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﻛﻨﻨﺪه اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ اﺳﺖ و قادر است حدود 23 درﺻﺪ از وارﻳﺎﻧﺲ اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ را با اﻳﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺗﺒﻴﻴﻦ کند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، خودنظم‌دهی و مهارت های مربوط به آن باید بیشتر مورد توجه نظام آموزش پزشکی قرار گیرد. توصیه می‌شود مدرسان به استفاده از روش‌های تدریس مناسب در جهت افزایش انگیزش دانشجویان و آموزش مهارت‌های خودنظم‌دهی به ایشان توجه بیشتری داشته باشند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش تحصیلی، کیفیت تجارب یادگیری، خود­نظم­ دهی

عنوان انگلیسی Academic motivation and its relationship with the Quality of Learning Experiences and Self-regulation in Birjand MD students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:
One of the important concerns of the medical education system is the academic success of medical students due to their important role in the quality of the health system. In the previous studies, academic motivation, quality of learning experiences and self-regulation have been introduced as factors affecting learning (directly or indirectly). This study was designed and conducted to investigate the academic motivation and its relationship with the quality of learning experiences and self-regulation of medical students in Birjand.
Methods:
In this cross-sectional descriptive type of correlation study, that was conducted in 1400, 151 medical students of Birjand were selected by stratified random sampling method. Data were collected through the standard questionnaires of Vallerand`s academic motivation, Neuman`s quality of learning experience, and Hong and O’ Neil self-regulation. Then, the information was analyzed using related statistical tests.
Results:
The average score of students' academic motivation was equal to 135.66±24.95, which indicates a very good academic motivation score. There was no relationship between the quality of learning experiences and educational motivation (p-value=0.765). Results showed a positive correlation between academic motivation and self-regulation (p-value<0.05), equal to 0.47. The regression model showed that self-organization is a positive and significant predictor of educational motivation and can explain about 23 percent of the variance of educational motivation.
Conclusion:
Self-regulation and its related skills should be given more attention by the medical education system. Medical teachers should pay more attention to appropriate teaching methods to increase students’ motivation and their self-regulation skills.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic motivation, quality of learning experiences, self-regulation

نویسندگان مقاله بتول اقبالی | Batool Eghbali


کوثر صالحی ترابی | Kosar Salehi Torrabi


ملیحه رام | Malihe Ram



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3424-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات