این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زمین شناسی مهندسی، جلد ۱۰، شماره ۲nd conferences on earthquake engineering (Alborz Province)، صفحات ۱۴۵-۱۶۵

عنوان فارسی بررسی رفتار دینامیکی پل ها تحت اثر بار متحرک
چکیده فارسی مقاله افزایش روزافزون سرعت و جرم قطارها و وسایط نقلیه از یک سو و تمایل به ساخت سازه­های سبک‌تر و در نتیجه افزایش انعطاف‌پذیری سازه‌ها از سوی دیگر باعث می­شود تا خطاهای ناشی از به‌کار­گیری مدل نیروی متحرک در طراحی سازه­های پل، غیر‌قابل چشم‌پوشی باشد. در مقالۀ حاضر، رفتار دینامیکی پل­ها تحت اثر بار متحرک بررسی شده است. پل به‌صورت تیر اولر-برنولی دو سر مفصل مدل شده است از آن‌جا که در مدل کردن بار متحرک با استفاده از مدل نیروی متحرک از اینرسی جسم متحرک صرف نظر می­گردد، از این رو، این نوع مدل‌سازی در محدودۀ بسیار کوچکی از پارامتر­های مؤثر (سرعت، جرم) دارای اعتبار است. با لحاظ کردن نیروهای اندرکنشی بین بار متحرک و سازه تکیه‌گاهی، مدل جرم متحرک برای تعیین معادلات دینامیکی حاکم استفاده می‌شود. نتایج مدل‌سازی در این بررسی نشان می‌دهد تغییر مکان دینامیکی وسط دهانۀ تیر در مدل جرم متحرک با افزایش جرم و سرعت وسیلۀ نقلیه، نسبت به مدل نیروی متحرک اختلاف چشم‌گیری پیدا می‌کند. به‌طور مثال برای نسبت جرمی (جرم متحرک به جرم کل تیر) برابر 15/0 و سرعت وسیله نقلیه برابر 8/0 سرعت مبنا (که به‌صورت طول تیر تقسیم بر پریود اول تیر تعریف می­شود)، اختلاف تغییر مکان دینامیکی حداکثر وسط دهانۀ تیر در دو مدل حدود 11 درصد است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیروی متحرک، جرم متحرک، تیر اولر-برنولی، نیروی اینرسی

عنوان انگلیسی On the Dynamic Behavior of Bridges Under Moving Loads
چکیده انگلیسی مقاله Due to increasing speed and mass of trains and vehicles, the errors arising from utilizing moving force method to obtain dynamic response of bridges cannot be neglected. In this paper, dynamic response of bridges under moving loads is studied. The bridge is modeled as simply-supported Euler-Bernoulli beam. Since in modeling moving loads by moving force method, inertial forces are neglected, this method is valid for a limited range of influential parameters (speed and mass). By considering inertial forces between the moving load and supporting structure, moving mass method can be utilized to extract dynamic governing equations. Numerical results reveal that by increasing speed and mass of the moving load, midpoint dynamic deflection of bridge obtained by two distinct methods differ considerably. For example, for mass ratio of 0.15 and speed ratio of 0.8, 11 percent difference is observed in midpoint dynamic deflection calculated by two aforementioned methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا نوری | gh nouri
دانشگاه خوارزمی، دانشکده فنی و مهندسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

مرتضی طهماسبی | m tahmasebi
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-682-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/885/article-885-311724.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)
نوع مقاله منتشر شده مقاله استخراج شده از پایان نامه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات