این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از لیشمانیوز جلدی در دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
لیشمانیا یکی از بیماریهای بومی ایران میباشد که در ۱۸ استان آندمیک است. انجام مداخله آموزشی برای ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از این بیماری در مناطق آندمیک ضروری است. مطالعهی حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از لیشمانیوز جلدی در دانشآموزان پسر طراحی شد.
مواد و روشها:
این مطالعه به روش کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی شده بر روی ۸۰ نفر از دانشآموزان پسر مقطع اول متوسطه شهرستان شاهینشهر در سال۱۴۰۱ انجام شد. دانشآموزان به صورت تصادفی در دو گروه مداخله وکنترل قرارگرفتند. مداخله آموزشی شامل چهار جلسه۶۰ دقیقهای بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بود. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بود که در سه بازه قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله توسط دانشآموزان تکمیل گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار۱۹SPSS و آزمونهای آماری آنالیز واریانس تکرارشونده، تی تست مستقل و تست تعقیبی بن فرونی در سطح معنیداری کمتر از ۰/۰۵تحلیل شدند.
یافتهها:
قبل از مداخله آموزشی دو گروه از نظر اطلاعات دموگرافیک و نمرات سازههای مدل اعتقاد بهداشتی تفاوت آماری معنیداری نداشتند (p>۰/۰۵). بعد از مداخله میانگین نمرات سازههای آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده و منافع درک شده، خودکارآمدی درک شده و رفتار بلافاصله و سه ماه بعد به طور معنیداری افزایش پیداکرد. (p<۰/۰۵) ولی در میانگین نمره موانع درک شده و راهنما برای عمل تفاوت معنیداری مشاهده نشد (p>۰/۰۵).
نتیجه گیری:
نتایج مطالعه حاضر بیانگر اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از لیشمانیوز جلدی در دانشآموزان بود البته با توجه به عدم تاثیرگذاری مداخله بر موانع درک شده، ضروری است علاوه بر مداخلات آموزشی، مداخلاتی غیر آموزشی همچون تخصیص یارانه برای خرید وسایل حفاظتی به خصوص در مناطق محروم مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
لیشمانیوز جلدی، مدل اعتقاد بهداشتی، خودکارآمدی، رفتارهای پیشگیریکننده، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
Evaluation of the Effect of Educational Intervention Based on Health Belief Model on Preventive Behaviors of Cutaneous Leishmaniasis in Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objectives:
Leishmania is one of the indigenous diseases of Iran, which is endemic in 18 provinces of the country. It is necessary to carry out an educational intervention to promote the preventive behaviors of this disease in endemic areas. The present study was designed to determine the effect of educational intervention based on the Health Belief Model (HBM) on the preventive behaviors of cutaneous leishmaniasis in male students.
Materials and Methods:
This study was conducted using a randomized controlled trial on 80 male students of the First secondary level school in Shahin shahr in 2022. The students were randomly divided into two intervention and control groups. Data were collected based on a standard questionnaire based on the Health Belief Model. Questionnaire was completed before, immediately and three months after the intervention. The data were analyzed using SPSS 19 software and statistical tests of repeated analysis of variance, independent t-test and post hoc Ben Feroni. Significance level was considered at 0.05.
Results:
Before the educational intervention, the two groups were similar in terms of demographic information and the scores of the constructs of the HBM (p>0.05). Immediately and three months after the educational intervention, the mean scores of the constructs of knowledge, perceived susceptibility, perceived severity, self-efficacy, behavior and perceived benefits increased significantly in the intervention group (p>0.05), but there were not a statistically significant difference in the constructs of perceived barriers and cues to action (p>0/05).
Conclusion:
The results of the present study showed the effect of educational intervention based on the preventive behaviors of Cutaneous leishmaniasis in male students. Of course, due to the lack of impact of the intervention on the perceived barriers, it is necessary to pay attention to non-educational interventions such as allocating subsidies for the purchase of protective equipment, especially in deprived areas, in addition to educational interventions.
Open Access
Policy
:
This is an open access article under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
To view a copy of this licence, visit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cutaneous Leishmaniasis, Health Belief Model, Student, Self-Efficacy, Preventive Behaviors
نویسندگان مقاله
مجتبی شادکام کندری | Mojtaba Shadkam Kondori
birjand university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
غلامرضا شریف زاده | GHolamreza SHarif zade
birjand university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
انسیه نوروزی | Ensiyeh Norozi
birjand university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
فاطمه باقرنژاد | Fatemeh Baghernezhad
birjand university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-2957-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات