این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر مداخله آموزشی نظریه محور بر رفتارهای تغذیه‌ای پیشگیری‌کننده از سرطان معده در کارکنان ادارات شهر مشگین ‌شهر در سال ۱۴۰۱
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: کشور ایران یکی از کشورهای با شیوع بالای سرطان معده می باشد. هدف تحقیق حاضر تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه‌ای پیشگیری کننده از سرطان معده در کارکنان ادارات شهر مشگین‌شهر در سال ۱۴۰۱ بود.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی مداخله‌ای دارای گروه کنترل و جامعه آماری آن کلیه کارکنان ادارات شهر مشگین شهر بود. با استفاده از روش تصادفی ساده ابتدا ۵ اداره بعنوان نمونه انتخاب شده و سپس ۹۰ نفر از کارکنان این ادارات بعنوان نمونه تعیین شده و در دو گروه ۴۵ نفره کنترل و آزمون قرار گرفتند. گروه آزمون در پنج جلسه آموزشی حضوری و مجازی شرکت کردند. اطلاعات گردآوری شده از طریق پرسشنامه‌ی الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای تغذیه‌ای با استفاده از آزمون‌های یو من ویتنی و آزمون تعقیبی ویلکاکسون آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر، تی دو نمونه‌ای مستقل و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج به دست آمده نشان داد مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر شدت ادراک شده (۲ ± ۲۶)، منافع ادراک‌شده (۴/۸۱ ± ۵۷/۷۶)، موانع ادراک‌شده (۵/۷۵ ±۴۲ /۳۲)، خودکارآمدی (۶ ± ۴۹)، راهنمای عمل (۳ ± ۲۲) و رفتارهای تغذیه‌ای پیشگیری کننده از سرطان معده (۱۰/۵۳ ± ۱۰۵/۹۳) تاثیر دارد (۰/۰۵ > p)؛ درحالی که بر حساسیت ادراک‌شده تاثیر ندارد (۰/۰۵ < p). 

نتیجه‌گیری: مداخله بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی یکی از شیوه‌های موثر بر رفتارهای تغذیه‌ای پیشگیری‌کننده از سرطان معده می‌باشد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرطان معده، الگوی اعتقاد بهداشتی، وضعیت تغذیه‌ای

عنوان انگلیسی Investigating the Theory Based Educational Intervention Effect on Preventive Nutritional Behaviours of Gastric Cancer among Employees of Meshginshar in 2022
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Iran is one of the countries with high prevalence of stomach neoplasms. The main goal of the current research is to determine the educational intervention effect based on health belief model on preventive nutritional behaviors of stomach neoplasm among employees of Meshginshar city in 2022.

Materials and Methods: The present study is a semi-experimental interventional study with a control group. The statistical population is all the employees of the Meshginshahr city. Using simple random method, 5 offices were selected as samples and then 90 employees of these offices were selected as samples and were placed in two groups of 45 people, control and experimental. The experimental group was exposed to five experimental intervention sessions. The data gathered through health belief model questionnaire were analyzed via tests such as U-Man-Whitney, Wilcoxon post hoc test, ANOVA with repeated measures.

Results: The results showed that the educational intervention based on the health belief model has an effect on perceived severity, perceived benefits, perceived barriers, perceived barriers, self-efficacy, action guidelines and nutritional behaviors that prevent stomach neoplasms; while it does not affect the perceived sensitivity.

Conclusion: Intervention based on the health belief model is effective on nutritional behaviors to prevent stomach neoplasms.

Open Access Policy: This is an open access article under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. To view a copy of this licence, visit https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stomach Neoplasms, Health Belief Model, Nutritional Status

نویسندگان مقاله فرامرز میرزازاده گیگلو | Faramarz Mirzazadeh Geygloo
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

علیرضا جعفری | Alireza Jafari
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

علی محمد مختاری | Ali Mohammad Mokhtari
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

حسین روحانی | Hosein Rohani
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-3352-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات