این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی در تبعیت دارویی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: خودمراقبتی دیابت منجر به کنترل قند خون در بیماران دیابتی می‌شود. پایبندی به دارو یکی از شیوه های خودمراقبتی است. این پژوهش با هدف بهبود پایبندی به دارو در بیماران دیابتی نوع ۲ شهر زاهدان بر اساس مدل رویکرد فرایند رفتار بهداشتی انجام شد.

مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای، ۲۱۰ بیمار دیابتی نوع دو مراجعه‌کننده به کلینیک های دیابت شهر زاهدان در دو گروه مداخله (۱۰۵ نفر) و  گروه کنترل (۱۰۵ نفر) از کلینیک های دیابت بیمارستان های زاهدان در سال ۱۴۰۱ انتخاب شدند. نمونه گیری به روش در دسترس از بین بیماران دیابتی انجام شد. پس از جمع آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه پایبندی به دارو و پرسشنامه سازه‌های مدل، پیش‌آزمون انجام شد. یک و سه ماه پس از مداخله آموزشی، پرسشنامه‌ سازه‌های مدل و رفتار خودمراقبتی توسط بیماران تکمیل و برای تجزیه و تحلیل جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های t مستقل، مجذور کای و Shapiro-Wilk در  SPSS نسخه ۲۳ تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری۰/۰۵ در نظر گرفته شده بود.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که سازه‌های مدل رویکرد رفتار بهداشتی شامل ادراک خطر، انتظارات پیامد، قصد رفتاری، خودکارآمدی عمل، خودکارآمدی مقابله‌ای، خودکارآمدی بازگشت، برنامه‌ریزی عمل و مقابله‌ای، موانع درک‌شده، منافع درک‌شده و رفتار خود مراقبتی تفاوت معنی‌داری در یک ماه و سه ماه بعد از مداخله آموزشی داشتند (۰/۰۵>P) که نشان‌دهنده اثربخشی آموزش در گروه مداخله بود. اما در گروه کنترل تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (۰/۰۵ > P).

نتیجه‌گیری: مداخله با مدل رویکرد فرایند رفتار بهداشتی نشان داد که سازه‌های مدل بعد از آموزش تاثیر بسزایی بر  خودمراقبتی بیماران در زمینه رعایت رژیم دارویی داشت. باید برنامه‌های مناسبی با جزئیات در زمینه سازه خودکارآمدی مقابله‌ای و برنامه‌ریزی عمل برای ترویج رعایت رژیم دارویی در میان بیماران مبتلا به دیابت دو طراحی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، رویکرد فرایند رفتار بهداشتی، تبعیت دارویی، دیابت نوع دو

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Intervention Based on the Health Behavior Process Approach Model in Medication Adherence of Patients with Type Two Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Diabetes self-care leads to blood sugar control in diabetic patients. Adherence to medication is one of the methods of self-care. This research to improving medication adherence in type 2 diabetic patients in Zahedan based on the Health Action Process Approach model.

Materials & Methods: In this intervention study, 210 type 2 diabetic patients referred to diabetes clinics in Zahedan city in two intervention groups (105) and control group (105) were selected from the diabetes clinics of Zahedan hospitals in 2022. Sampling was done by available methods among diabetic patients. After collecting the data, a pre-test was conducted using the medication adherence questionnaire and the model constructs questionnaire. CVI = 0.7, CVR = 0.6 and Cronbach's alpha of the questionnaire was 0.97. One and three months after the educational intervention, the questionnaire on model structures and self-care behavior was completed by the patients and collected for analysis. Data were analyzed using independent t, Chi-square, and Shapiro-Wilk tests in SPSS version 23. A significance level of 0.05 was considered.

Results: The results showed that all the Health Action Process Approach model constructs including risk perception, outcome expectancies, behavioral intention, action self-efficacy, coping self-efficacy, recovery self-efficacy, action planning and coping planning, perceived barriers, perceived benefits, and self-care behavior had significant differences in one month and three months after the educational intervention (P<0.05), which indicated the effectiveness of the education in the intervention group. However, no significant difference was observed in the control group (P < 0.05).

Conclusion: The intervention with the Health Action Process Approach model showed that the structures of the model after the training had a significant impact on the self-care of patients in the field of medication compliance. Appropriate programs with details in the field of automatic coping self-efficacy and action planning should be designed to promote medication adherence among patients with type 2 diabetes.

Open Access Policy: This is an open access article under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. To view a copy of this licence, visit https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Health Action Process Approach, Medication Adherence, Type 2 Diabetes

نویسندگان مقاله سارا مقیمی | Sara Moghimi
MSc Health Education and Health Promotion, Student Research and Technology Committee, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

ابوالفضل پاینده | Abolfazl Payandeh
Department of Biostatistics and Epidemiology, Infectious Diseases and Tropical Medicine Research Center, Research Institute of Cellular and Molecular Sciences in Infectious Diseases, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری، پژوهشکده علوم سلولی مولکولی در بیماری‌های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

مریم سراجی | Maryam Seraji
Assistant Professor, Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات ارتقا سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-293-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مداخلات ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات