این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۳۲، شماره ۲، صفحات ۷۴۹۲-۷۵۰۴
عنوان فارسی
اثربخشی مداخلات روانی - اجتماعی مبتنی بر شواهد بر عود علائم نوجوانان با اختلالات طیف دوقطبی: یک مطالعه مروری نظاممند
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
با توجه به مشکلات تنظیم هیجان و مهارتهای اجتماعی در نوجوانان با اختلالات طیف دوقطبی، یکی از روشهایی که میتواند به این نوجوانان کمک نماید، مداخلات روانی - اجتماعی است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخلات روانی - اجتماعی مبتنی بر شواهد بر عود علائم نوجوانان با اختلالات طیف دوقطبی بود.
روش بررسی:
در پژوهش حاضر با جستجو در پایگاه سرعنوانهای موضوعی پزشکی (
MeSH
) کلیدواژههای
Psychosocial intervention
،
Recurrence
،
Bipolar disorder
،
Bipolar and related disorders
،
Adolescent
انتخاب و در متون موجود در پایگاههای اطلاعاتی انگلیسی نظیر
Scopus
،
PsycINFO
،
PubMed
،
Web of Science
و
Google Scholar
در بازه زمانی 2008 (از ماه مارس) تا 2023 (تا ماه دسامبر) مورد جستجو قرار گرفتند. در این مطالعه از راهنمای گزارشدهی مطالعات مروری نظاممند پریزما (
PRISMA
) استفاده شد.
نتایج:
نتایج پژوهشهای انجام شده حاکی از وجود مشکلاتی در برنامه خواب، تنظیم هیجان، عملکرد اجتماعی و مهارت حلمسئله این نوجوانان است. اگرچه مداخلات دارویی خط مقدم درمان شیدایی است اما مداخلات روانی - اجتماعی با بهکارگیری الگوهایی مانند آموزش روانی، درمان شناختی - رفتاری متمرکز بر فرزند و خانواده، رفتار درمانی دیالکتیکی، و ریتم درمانی بینفردی و اجتماعی به فرایند پایداری درمان کمک کرده و به عدم بازگشت علائم اختلال بهطور موثری کمک میکند.
نتیجهگیری:
درمان روانی - اجتماعی زودهنگام، همراه با مداخله دارو درمانی میتواند با تجهیز نوجوانان و خانوادههایشان به دانش و مهارتهایی برای ارتقای درک و مدیریت اختلال، تأثیر منفی علائم را کاهش داده و منجر به بهبود نتایج کوتاهمدت و بلندمدت شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مداخله روانی - اجتماعی، اختلال دوقطبی، نوجوان، مرور نظاممند
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Evidence-Based Psychosocial Interventions on Recurrence of Symptoms in Adolescents with Bipolar Spectrum Disorders: A Systematic Review Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Considering the problems of emotion regulation and social skills in adolescents with bipolar spectrum disorders, one of the methods that can help these adolescents is psychosocial intervention. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effectiveness of evidence-based psychosocial interventions on the recurrence of symptoms in adolescents with bipolar spectrum disorders.
Methods:
In the present study, keywords like psychosocial intervention, recurrence, bipolar disorder, bipolar and related disorders, and adolescence were selected based on the database of medical subject headings (MeSH) and searched on English databases such as Scopus, PsycINFO, PubMed, Web of Science, and Google Scholar in the period of 2008 (from March) to 2023 (until December). In this study, the PRISMA systematic review study reporting guide was used.
Results:
The results of the conducted research indicated the existence of problems in the sleep schedule, emotion regulation, social functioning, and problem-solving skills of these adolescents. Although drug interventions were the front line of mania treatment, psychosocial interventions using models such as psychoeducation, cognitive-behavioral therapy focused on children and families, dialectical behavior therapy, and interpersonal as well as social rhythm therapy has helped the process of treatment stability and effectively prevent the symptoms of the disorder from returning.
Conclusion:
Early psychosocial treatment, along with pharmacotherapy intervention, can reduce the negative impact of symptoms and lead to improved short-term and long-term outcomes by equipping adolescents and their families with knowledge and skills to improve understanding and management of the disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Psychosocial intervention, Bipolar disorder, Adolescent, Systematic review.
نویسندگان مقاله
ابراهیم رهبر کرباسدهی | Ebrahim Rahbar Karbasdehi
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سوگند قاسمزاده | Sogand Ghasemzadeh
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4670-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات