این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی برکیفیت مراقبت و خودکارآمدی پرستاران شاغل در اورژانس
چکیده فارسی مقاله
مقدمه
:
برقراری ارتباط یک مهارت بالینی می باشد که نقش کلیدی در ارائه خدمات مناسب درمان دارد. نداشتن مهارت ارتباطی کافی میتواند باورهای خود کارآمدی پرستار را تحت تأثیر قرار دهد و بر کیفیت مراقبت از بیمار لطمه وارد کند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی برکیفیت مراقبت و خودکارآمدی پرستاران شاغل در اورژانس بیمارستان های شهر ماهشهر انجام شد.
روش کار:
این
مطالعه نیمه تجربی بر روی 42 نفر از پرستاران شاغل در اورژانس بیمارستان های ماهشهر در سال 1402 انجام
شد.
نمونه ها با در نظر گرفتن معیارهای ورود به دو گروه آزمون (21 نفر) و کنترل (21 نفر) تقسیم شدند.
آموزش مهارت های ارتباطی به گروه آزمون طی4جلسه 2 ساعته داده شد. گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه
کیفیت مراقبت پرستاری (
QUALPAC
) و پرسشنامه خودکارآمدی (
GSE-17
)
بود
.
جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار
SPSS
نسخه 2
۶
و آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها:
نتایج
آزمون تی زوجی نشان داد بین
نمره بُعد روانی اجتماعی، بُعد ارتباطی و بُعد جسمی کیفیت مراقبت در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله تفاوت معنادار بود (001/0>
P
). در گروه کنترل تفاوت معنادار در بُعد
روانی اجتماعی (295/0=
P
)،
بُعد ارتباطی
(469/0=
P
)، بُعد جسمی (460/0=
P
) نبود.
بین نمره کل کیفیت مراقبت در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداربود(001/0>
P
). در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معنادار نبود(958/0=
P
). همچنین بین
نمره کل خودکارآمدی در گروه آزمون
قبل و بعد از مداخله تفاوت معنادار بود(001/0>
P
). در گروه کنترل تفاوت معنادار نبود (05/0=
P
).
نتیجه گیری:
با توجه به تأثیر مثبت آموزش مهارت های ارتباطی، برکیفیت مراقبت و خودکارآمدی پرستاران در این مطالعه، لازم است سیاست گذاران حوزه سلامت جهت ارتقای کیفیت مراقبت و خودکارآمدی پرستاران برنامه ریزی نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، مهارت های ارتباطی، کیفیت مراقبت، خودکارآمدی، پرستاری اورژانس
عنوان انگلیسی
The Effect Of Communication Skills Training On The Quality Of Care And Self-Efficacy Of Nurses Working In The Emergency Department
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Introduction:
Communication within clinical settings is a skill that plays a key role in providing appropriate care services. Not having sufficient communication skills can affect the nurse's self-efficacy beliefs and thus harm the quality of patient care. Therefore, the present study aimed to determine the effect of communication skills training on the quality of care and self-efficacy of nurses working in the emergency department of Mahshahr hospitals.
Methods:
This quasi-experimental study was conducted on 42 nurses working in the emergency department of Mahshahr hospitals in 2023. Based on the inclusion criteria, the participants were divided into intervention (n=21) and control (n=21) groups. The intervention group received communication skills training during four 2-hour sessions. The control group did not receive any training. Data collection tools included a demographic questionnaire, the Quality Patient Care Scale (QUALPAC), and the General Self-Efficacy Scale (GSE-17). Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data in SPSS version 26.
Results:
The results of the paired t-test showed that there was a significant difference between the scores of the psychosocial, communication, and physical dimensions of the quality of care in the test group before and after the intervention (P<0.001). In the control group, however, there was no significant difference in the psychosocial dimension (P=0.295), communication dimension (P=0.469), and physical dimension (P=0.460). There was a significant difference between the total quality of care score in the test group before and after the intervention (P<0.001). However, no significant difference was observed in the control group before and after the intervention (P=0.958) in this respect. Finally, there was a significant difference between the total score of self-efficacy in the test group before and after the intervention (P<0.001) whereas no such significant difference was observed in the control group (P=0.05).
Conclusion:
Given the positive effect of communication skills training on the quality of care and self-efficacy of nurses in this study, health policymakers must devise careful plans to improve the quality of care and self-efficacy of nurses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Training, Communication skills, Care quality, Self Efficacy, Emergency Nursing
نویسندگان مقاله
حسین کمیلی ثانی | Hossein Komeili Sany
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
بهمن دشت بزرگی | Bahman Dashtbozorgi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
محمدحسین حقیقی زاده | Mohammad Hossein Haghighizadeh
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
قدرت کرد | Ghodrat Kord
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2343-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات