این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تدوین مدل رفتارهای خودآسیبی براساس تجربه ترومای کودکی و ناگویی هیجانی با میانجیگری ذهنی سازی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: میزان شیوع خودآسیبی در نوجوانان در حال افزایش است و بنابراین به یک مشکل بهداشت عمومی گسترده تبدیل شده است و نوجوانانی که به خود آسیب میزنند بهطور قابل توجهی خطر افکار و رفتار خودکشی را دارند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل رفتارهای خودآسیبی براساس تجربه ترومای کودکی و ناگویی هیجانی با میانجیگری ذهنیسازی در نوجوانان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمام نوجوانان شهر تهران در سال 1402 بودند از میان آنها تعداد 230 نفر بهصورت دردسترس انتخاب و پرسشنامه آسیب به خود (SHI)، پرسشنامه ترومای دوران کودکی (CTQ)، پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو (TAS-20) و پرسشنامه کنشوری تاملی (RFQ) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون، مدلیابی معادلات ساختاری و از نرافزار SPSS-26 وAMOS-24 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد اثر مستقیم ترومای کودکی (20/2 T= ،55/0 = β)، ناگویی هیحانی (55/2T= ،46/0= β)، ذهنیسازی (مولفه اطمینان) (58/9- T= ،88/0- = β) و ذهنیسازی (مولفه عدم اطمینان) (08/6- T= ،53/0 = β) بر رفتارهای خودآسیبی معنادار بود. افزون بر این، ذهنیسازی در رابطه بین ترومای کودکی و ناگویی هیجانی با رفتارهای خودآسیبی نقش میانجی داشت. نتایج همچنین نشان داد که متغیرهای پژوهش در مجموع 71 درصد از واریانس رفتارهای خودآسیبی را تبیین کردند.
نتیجه گیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت، نوجوانان علیرغم تجربیات آسیبزا در دوران کودکی و ناگویی هیجانی در صورت اکتساب ظرفیت بالای روانشناختی و درک و بینش نسبت به فرایندهای ذهنی خود و خودکنترلی بر فرایندهای درونی، توانایی تنظیم هیجان را دارا خواهند بود و کمتر اقدام به رفتارهای خودآسیبی میکنند. لذا پیشنهاد میشود به درمانهای مبتنی بر تنظیم هیجان و ذهنیسازی با هدف کاهش رفتارهای خودآسیبی در نوجوانان توجه ویژهای شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودآسیبی، تجربه ترومای کودکی، ناگویی هیجانی، ذهنی سازی، نوجوانان.
عنوان انگلیسی
Formulation The Model of Self-Injurious Behaviors Based on The Experience of Childhood Trauma and Alexithymia With The Mediation Of Mentalization In Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The prevalence of Self-injury in adolescents is increasing and therefore it has become a widespread public health problem, and adolescents who self-harm are significantly at risk of suicidal thoughts and behavior. therefore, the present study was conducted with the aim of formulation the model of self-injurious behaviors based on the experience of childhood trauma and alexithymia with the mediation of mentalization in adolescents.
Methods: The present research was correlation based on structural equations. The statistical population of the research was all teenagers in Tehran in 2023, among them 230 people were available for selection and Self-Harm Inventory (SHI), Childhood Trauma Questionnaire (CTQ), Toronto Alexithymia Scale (TAS-20) and Reflective Functioning Questionnaire (RFQ). For data analysis, Pearson correlation, structural equation modeling and SPSS-26 and AMOS-24 software were used.
Results: The results showed the direct effect of childhood trauma (T = 0.55, β = 2.20), alexithymia (β = 0.46, T = 2.55), mentalization (confidence component) (T = -9.58 β = -0.88) and mentalization (uncertainty component) (T = -0.6, β = 0.53) were significant on self-injurious behaviors. In addition, the indirect effect of childhood trauma on self-injurious behaviors through mentalization (confidence component) (P < 0.05, β = -0.41). Moreover, mentalization played a mediating role in the relationship between childhood trauma and alexithymia with self-injurious behaviors. The results also showed that the research variables explained a total of 71% of the variance of self-injurious behaviors.
Conclusions: Based on the findings of the research, it can be concluded that despite traumatic experiences in childhood and emotional dyslexia, teenagers will have the ability to regulate emotions if they acquire high psychological capacity and understanding and insight into their mental processes and self-control over internal processes. and they engage in self-harm behaviors less. Therefore, it is suggested to pay special attention to treatments based on emotion regulation and mentalization with the aim of reducing self-harm behaviors in teenagers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-Injurious, Experience of Childhood Trauma, alexithymia, Mentalization, Adolescents.
نویسندگان مقاله
مریم فرجامی | Maryam Farjami
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران.
زهرا فرجامی | Zahra Farjami
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
آرام شکیبایی نژاد | Aram Shakibaeinezhad
Dezful Branch, Islamic Azad University, Khuzestan, Iran.
واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، خوزستان، ایران.
لیلا پاییزی | Leila Paeezy
West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2200-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات