این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مدیریت استاندارد و کیفیت
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۷۳-۲۱۵
عنوان فارسی
بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط و نقش میانجیگری مزایای رقابتی و مدیریت کیفیت جامع
چکیده فارسی مقاله
در محیط کسبوکار امروزی که با افزایش رقابت در بازارهای جهانی همراه است، استراتژیهای بینالمللی در حال اهمیت یافتن هستند و صادرات بهعنوان معمولترین راه پیش روی شرکتها، برای ورود به بازارهای جهانی شناخته شده است. امروزه شرکتها در تلاش هستند تا با ارتقای عملکرد صادراتی خود، رونق یابند. با درنظرگرفتن این اهمیت، در این پژوهش به بررسی محرکهای کلیدی عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط پرداخته شده است. به طور مشخص هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ظرفیت جذب، منابع نامحسوس و جهتگیری کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط با میانجیگری مزایای رقابتی و مدیریت کیفیت جامع است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روششناسی تحلیلی_توصیفی است. جامعه مورد بررسی شرکتهای کوچک و متوسط فعال در حوزه صنایع غذایی واقع در شهر تهران است و پرسشنامه در میان مدیران و کارشناسان این شرکتها توزیع شده است. در نهایت تعداد 250 پرسشنامه کاربردی جمعآوری گشته است که مقدار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تمامی متغیرها بهمنظور بررسی پایایی ابزار اندازهگیری بالای 7/0 بهدستآمده. تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوری شده به روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SmartPLS انجام شده است. پس از تجزیهوتحلیل آماری مشخص شد که محرکهای عملکرد صادراتی شامل منابع نامحسوس، ظرفیت جذب و گرایش کارآفرینانه بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین مشخص شد که منابع نامحسوس، ظرفیت جذب و گرایش کارآفرینانه بر مزیت رقابتی و مدیریت کیفیت جامع تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین تأثیر متغیر میانجی مدیریت کیفیت جامع بر رابطهگرایش کارآفرینانه بر عملکرد صادراتی تأیید شد. برطبق نتایج بهدستآمده تمامی فرضیههای پژوهش مورد تأیید است؛ لذا باتوجهبه اهمیت صادرات، میتوان نتیجه گرفت هرگونه اقدام در جهت بهبود هریک از این محرکها به افزایش عملکرد صادراتی شرکت منجر خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شرکتهای کوچک و متوسط،عملکرد صادراتی،مزایای رقابتی،مدیریت کیفیت جامع،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شرکتهای کوچک و متوسط,عملکرد صادراتی,مزایای رقابتی,مدیریت کیفیت جامع
نویسندگان مقاله
حسین نوروزی |
گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
فروغ بهی |
دانش آموخته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران
فرزانه آزمایش فرد |
دانش آموخته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://www.jstandardization.ir/article_194828_29216d270586dd74ecdb45704764af51.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات