این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نهج البلاغه، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۱۹۵-۲۱۳

عنوان فارسی شاخصه‌های ارتباطات اجتماعی کارآمد از دیدگاه نهج‌البلاغه
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر با عنوان شاخصه های ارتباطاتت اجتماعی کارآمد از دیدگاه نهج البلاغه با توجه به این که بسیاری از علوم ارتباطات اجتماعی مبتنی بر فلسفه‌هایی است که مبانی آن‌ها مادی‌گرایی و بی‌اعتقادی به تعالیم اسلامی است و به ترویج شکاکیت، بی‌دینی، بی‌عدالتی و گمراهی می‌انجامد. تدوین شده است. این مقاله می‌کوشد با بررسی بیانات امام علی در نهج‌البلاغه، به بیان شاخصه های نظری و عملی ارتباطات اجتماعی کارآمد پرداخته است شاخصه های نظری ارتباطات کارآمدشامل، وقوف به اصول و قواعد ارتباطات اجتماعی کارآمد، حتمیت تاثیر ارزشی رفتارهای اجتماعی و خدا محوری می باشد وشاخصه های عملی ارتباطات اجتماعی کارآمد، در بردارنده ی التزام به هنجارها، الگو پذیری و مراعات ملاک های ارتباط اجتماعی کارآمد است. با توجه به بررسی های صورت گرفته روشن گردید مساله ی ارتباطات اجتماعی از مباحث مورد توجه دین اسلام و ائمه ی اطهاربوده و در این زیمنه مباحث مهم و کاربردی را بیان نموده اند که جهت ارتقای کیفی و کمی این نوع ارتباطات التزام به این امور ضروری می باشد.مطالب مقاله حاضر با مراجعه به کتب و به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده و به شیوه ی توصیفی تبیینی بیان شده است.با توجه به نکات فوق‌الذکر و مطالعه ارتباطات امام علی علیه‌السلام در خطب، نامه‌ها و کلمات قصار ایشان، برای هر شخص می‌توان چندگونه ارتباط در نظر گرفت: ارتباط با خود، ارتباط با خدا، ارتباط با فرد دیگر، ارتباط با گروه، ارتباط با طبیعت. خدامحوری در تمام این ارتباطات، مشخصه مبانی برقراری ارتباط است که از بیانات امام علی به دست می‌آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علی علیه‌السلام،نهج‌البلاغه،شاخصه‌های کارآمد،ارتباطات اجتماعی،

عنوان انگلیسی Indicators of Effective Social Communication in Nahj Al-Balaghah
چکیده انگلیسی مقاله Many social communication sciences are based on philosophies whose foundations are materialism and disbelief in Islamic teachings and lead to the promotion of skepticism, irreligion, injustice, and misguidance. This article tries to express the theoretical and practical features of effective social communication based on the statements of Imam Ali (PBUH) in Nahj al-Balaghah. Theoretical indicators of effective communication include: Adhering to the principles and rules of effective social communication, and the certainty of the effective impact of social and God-centered behaviors. The practical features of effective social communication include adherence to norms, role modeling, and observing the criteria of effective social communication. According to the investigations, it became clear that the issue of social communication was one of the topics of concern to Islam and the Imams (PUBH). In this context, they have expressed important and practical topics to improve the quality and quantity of this type of communication. A descriptive-explanatory method was used to explain the data of this article which has been collected from books and using a library method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله علی علیه‌السلام,نهج‌البلاغه,شاخصه‌های کارآمد,ارتباطات اجتماعی

نویسندگان مقاله احمد زرنگار |
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما – استادیار پایه 33

علی محمد کریمی یزدی |
دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صدا و سیما قم


نشانی اینترنتی https://www.nahjmagz.ir/article_195364_c5a793219e393c56ca4b119a41694011.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات