این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۱۳۹-۱۴۶

عنوان فارسی رابطه اخلاق حرفه‌ ای‌ و شایستگی‌ حرفه‌ ای‌ اساتید با پاسخگویی‌ سازمانی‌ : تحلیل‌ نقش‌ میانجی‌ اشتیاق شغلی‌
چکیده فارسی مقاله
زمینه: پاسخگویی سازمانی برای باقی ماندن در میدان رقابت در دنیای امروز اهمیت دارد. هدف از انجام این‌ پژوهش‌، تحلیل‌ نقش‌ میانجی‌ اشتیاق شغلی‌ در رابطه اخلاق حرفه‌ ای‌ و شایستگی‌ حرفه‌ ای‌ اساتید با پاسخگویی‌ سازمانی‌ در بین‌ اعضای‌ هیأت علمی‌ دانشگاه پیام نور استان اذربایجان غربی‌ بود.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و در زمره پژوهش های توصیفی- همبستگی است. جامعه‌ آماری‌ این‌ پژوهش‌ شامل‌ اعضای‌ هیئت‌ علمی‌ دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی‌ بود که از میان آنها یک نمونه 150 نفره به شکل تصادفی ساده انتخاب شد که در نهایت تنها نتایج 129 نفر تحلیل شد. برای‌ سنجش‌ متغیر های تحقیق از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. برای تحلیل داده ها در بخش‌ آمار استنباطی‌ از رویکرد مدل یابی‌ معادلات ساختاری‌ و حداقل‌ مربعات جزئی‌ و از نرم افزار Smart PLS نسخه‌ ٣ استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد؛ اخلاق حرفه‌ای‌ بر اشتیاق شغلی‌، اخلاق حرفه‌ای‌ بر پاسخگویی‌ سازمانی‌، شایستگی‌ حرفه‌ای‌ بر اشتیاق شغلی‌، شایستگی‌ حرفه‌ای‌ بر پاسخگویی‌ سازمانی‌ و اشتیاق شغلی‌ بر پاسخگویی‌ سازمانی‌ اثر مثبت‌ و معناداری‌ دارد.
نتیجه گیری: پاسخگویی سازمانی که به نوعی به عنوان مسئول نگه داشتن مدیران و کارکنان اجرایی در یک سازمان است از اخلاق و شایستگی حرفه ای کارکنان و مدیران اثر می پذیرد و نتایج تحقیق حاضر نشان دارد که در این ارتباط اشتیاق شغلی می تواند نقشی میانجی گر ایفا کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه‌ای‌، شایستگی‌ حرفه‌ای‌، اشتیاق شغلی‌، پاسخگویی‌ سازمانی

عنوان انگلیسی The Relationship between Professional Ethics and Professional Competence of Professors with Organizational Accountability: Analysis of the Mediating Role of Job Passion
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Organizational accountability is important to remain competitive in today's world. The purpose of this research was to analyze the mediating role of job passion in the relationship between professional ethics and professional competence of professors with organizational accountability among faculty members of Payam Noor University in West Azerbaijan province.
Method: The current research is applied and among descriptive-correlation researches. The statistical population of this research included the academic faculty members of Payam Noor University of West Azarbaijan province, from among them a sample of 150 people was selected in a simple random manner, and finally only the results of 129 people were analyzed. Standard questionnaires were used to measure research variables. Structural equation modeling and partial least squares approach and Smart PLS version 3 software were used for data analysis in the inferential statistics section.
Results: The results showed; Professional ethics have a positive and significant effect on job enthusiasm, professional ethics on organizational accountability, professional competence on job enthusiasm, professional competence on organizational accountability, and job enthusiasm on organizational accountability.
Conclusion: Organizational accountability, which is somehow responsible for keeping managers and executive employees in an organization, is affected by the ethics and professional competence of employees and managers, and the results of this research show that in this connection, job passion can play a mediating role.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Professional ethics, Professional competence, Job passion, Organizational accountability

نویسندگان مقاله لیلا مسافر | L Masafir
1. Dept. of Public Administration, Payam-e- Noor University, Tehran, Iran.
1. گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

فرهاد نژاد ایرانی | F Nejad Irani
2. Dept. of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
2. گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.

جعفر بیک زاد | J Beikzad
2. Dept. of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
2. گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.

یحیی داداش کریمی | Y Dadash Karimi
2. Dept. of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
2. گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2827-2&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات