این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۱۴۷-۱۵۶
عنوان فارسی
شناسایی و اعتباریابی عوامل موثر رفتار کارآفرینانه با تاکید بر عوامل اخلاقی
چکیده فارسی مقاله
زمینه:
رعایت اصول اخلاقی در رفتارهای کارآفرینانه می تواند از عوامل مهمی باشد که زمینه توسعه اخلاق در فرایندهای کاری و توسعه کسب و کارها را فراهم می آورد، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی عوامل موثر رفتارهای کارآفرینانه با تاکید بر عوامل اخلاقی در دستگاه های اجرایی استان گلستان
انجام شد.
روش:
روش تحقیق آمیخته (کیفی
–
کمی) بود، در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی خبرگان و استاتید دانشگاهی بودند و در بخش کمی شامل مدیران دستگاههای دولتی استان گلستان بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند از نوع نظری با 10 نفر استفاده شد و در بخش کمی تصادفی طبقه ای بود که تعداد 280 نفر به عنوان نمونه آماری جهت بررسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از طریق کدگذاری باز و در بخش کمی از طریق تحلیل
تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی
در نرم افزارهای
Lisrel
,
SPSS22
انجام شد.
یافته ها:
یافته های بخش کیفی نشان داد که ۵۹ شاخص موثر بر رفتارهای کارآفرینانه با تاکید بر عوامل اخلاقی در دستگاه های اجرایی استان گلستان در چهار عامل عوامل اخلاقی شامل ساختار اخلاقی نظام مدیریت، اخلاق مداری در فعالیت های کارآفرینانه، چشمانداز استراتژیک و ارتباطات اخلاقی شناسایی شد، یافته های بخش کمی نیز نشان داد که مدل اندازه گیری عوامل موثر رفتارهای کارآفرینانه با تاکید بر عوامل اخلاقی مورد تایید قرار گرفت و شاخص های برازش مدل نیز مناسب ارزیابی شد.
نتیجه گیری:
شناسایی عوامل موثر اخلاقی می تواند به عنوان یک راهبرد در راستای
ارتقای رفتارهای کارآفرینانه
مورد توجه قرار گیرد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اصول اخلاقی، رفتارکارآفرینانه، دستگاه های اجرایی
عنوان انگلیسی
Identifying and Validating the Effective Factors of Entrepreneurial Behavior with Emphasis on Ethical Factors
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Compliance with ethical principles in entrepreneurial behavior can be one of the important factors that provide the context for the development of ethics in work processes and business development. With the understanding of this importance, the present study was conducted with the aim of identifying and validating the effective factors of entrepreneurial behavior with an emphasis on ethical factors in the executive bodies of Golestan province
.
Method
:
The research method was mixed (qualitative-quantitative), in the qualitative part, the qualitative content analysis method was used with an inductive approach, and in the quantitative part, the descriptive-survey method was used. The participants in the qualitative part were university experts and professors, and in the quantitative part there were managers of Golestan province's government agencies. Sampling method was used in the targeted qualitative part of the theoretical type with 10 people and in the quantitative part it was stratified random and 280 people were selected as a statistical sample for investigation. The research data collection tool was a semi-structured interview in the qualitative part and a researcher-made questionnaire in the quantitative part. Data analysis was done in the qualitative part through open coding and in the quantitative part through exploratory and confirmatory factor analysis in Lisrel, SPSS22 software
.
Results
:
The findings of the qualitative section showed that 59 effective indicators on entrepreneurial behavior with an emphasis on ethical factors were identified in four factors of ethical factors in the executive bodies of Golestan province. The findings of the quantitative section also showed that the model for measuring the effective factors of entrepreneurial behavior was confirmed with an emphasis on ethical factors, and the fit indices of the model were also evaluated as appropriate
.
Conclusion
:
Identifying effective ethical factors can be considered as a strategy in order to promote entrepreneurial behaviors
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethical principles, Entrepreneurial behavior, Executive bodies
نویسندگان مقاله
جواد پایین محلی | J Paeen Mahalli
1. Ph.D. Student, Dept. of Management, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran.
1. دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
روح الله سمیعی | R Samiei
2. Dept. of Management, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran.
2. گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
محمد باقر گرجی | M Gorji
2. Dept. of Management, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran.
2. گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
عبدالغنی رستگار | A Rastgar
2. Dept. of Management, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran.
2. گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2836-3&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات