این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ روابط خارجی، جلد ۲۴، شماره ۹۶، صفحات ۳۹-۵۸

عنوان فارسی نقش گزارش های مأموران اروپائی در شناخت راه های ایرانِ دوره قاجار (مطالعه موردی: مسیر ملایر- بروجرد)
چکیده فارسی مقاله توسعه آزادراهی سالیان اخیر، بسیاری از مسیرهای تاریخی و شهرهای کوچک‌تر را از چرخه حمل‌و‌نقل مسافری کشور خارج نموده و به اقتصاد آنها آسیب وارد کرده است. لازمه حفاظت و احیای این مسیرها، شناخت دقیق استعدادها و جاذبه‌های حول آنها است و از آنجا که عمده راه‌های کشور در قرن گذشته بر بستر شبکه راه‌ها در دوره قاجار شکل گرفته‌اند، منابع تاریخی این دوره شناخت بهتری از این مسیرها ارائه می‌دهند. این منابع به دو دسته اصلی اروپائی و ایرانی تقسیم می‌شوند. استخراج اطلاعات مناسب جغرافیایی از منابع ایرانی در مقابل گزارش‌های مأموران اروپائی مجهز به دانش و ابزار روز دنیا ‌قابل‌مقایسه نیست؛ بنابر این هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش گزارش‌های مأموران اروپائی در شناخت راه‌های ایران در دوره قاجار با محوریت مسیر ملایر- بروجرد است که به روش تحلیل تاریخی و با استفاده از منابع دست اول کتابخانه‌ای و بایگانی‌ها انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهند که گزارش‌های دقیق مأموران اروپائی، علاوه بر آنکه در کیفیت معرفی این مسیر بسیار متفاوت هستند، مسیر دیگری را با عبور خط تلگراف به‌عنوان مسیر اصلی معرفی کرده‌اند که در منابع ایرانی اشاره‌ای به آن نشده و از لحاظ فاصله، کوتاه‌ترین و از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار غنی است. این امر می‌تواند در مورد بسیاری از نقاط دیگر کشور صدق کند و موضوع پژوهش‌های آتی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایران،اروپا،قاجاریه،مأموران اروپائی،گزارش‌ها،راه‌های ایران،ملایر،بروجرد،

عنوان انگلیسی  The role of European agents' reports in understanding the ways of Iran during the Qajar period (Case study: Malayer-Borujerd route)
چکیده انگلیسی مقاله The development of freeways in recent years has removed many historical routes and smaller cities from the country's passenger transportation cycle and harmed their economy. The necessity of protecting and revitalizing these routes is to know the talents and attractions in them. Since most of the country's roads were formed in the last century on the basis of the road network during the Qajar period, the historical sources of this period provide a better understanding of these routes. These sources are divided into two main European and Iranian categories. The extraction of appropriate geographical data from Iranian sources cannot be compared to the reports of European agents equipped with modern knowledge and tools. Therefore, the purpose of this research is to explain the role of the reports of the European agents in the understanding of Iran's routes during the Qajar period, focusing on the Malayer-Borujerd route, which has been carried out by the historical analysis method and using first-hand sources from libraries and archives. The results show that the detailed reports of the European agents, besides being very different in the quality of the introduction of this route, have introduced another route by crossing the telegraph line as the main route, 
which is not mentioned in Iranian sources and is the shortest in terms of the distance, and rich in terms of natural and historical attractions. This can apply to many other parts of the country and be the subject of future research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ایران,اروپا,قاجاریه,مأموران اروپائی,گزارش‌ها,راه‌های ایران,ملایر,بروجرد

نویسندگان مقاله کاوه رستم‌پور |
گروه معماری، دانشکده مهندسی عمران و معماری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

روح‌الله مجتهدزاده |
گروه معماری، دانشکده مهندسی عمران و معماری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

محمد ابراهیم مظهری |
گروه معماری، دانشکده مهندسی عمران و معماری، دانشگاه هشید چمران اهواز، اهواز، ایران

مهدیه محمودی |
گروه معماری، دانشکده مهندسی عمران و معماری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://www.hfrjournal.ir/article_195641_c33e05685b467e70d4ed6205597c4544.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات