این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ روابط خارجی، جلد ۲۴، شماره ۹۶، صفحات ۱۱۵-۱۳۸

عنوان فارسی راهبرد تجاری آلمان در خلیج فارس طی دوره پهلوی اول (۱۳۰۴-۱۳۲۰ش.)
چکیده فارسی مقاله اهمیت راهبردی و تجاری خلیج فارس از آغاز قرن سیزدهم هجری قمری/ نوزدهم میلادی زمینه توجه و حضور کشورهای اروپایی را در این منطقه فراهم کرد. از اواخر این قرن، با تغییر رویکرد آلمان در نظام بین‌الملل، این کشور در نقشه سیاسی خود به خلیج فارس توجه کرد و در صدد برآمد که در منطقه غرب آسیا از جمله خلیج‌ فارس در برابر انگلستان نفوذ خود را افزایش دهد؛ بنابر این، در پی یافتن راه‌های جدید از طریق تأسیس شرکت‌های آلمانی در کرانه‌های خلیج فارس برای نفوذ اقتصادی برآمد. با وقوع نهضت مشروطه و دوره پس از آن، آلمانی‌ها خطوط متعدد کشتیرانی به‌منظور جابه‌جایی کالاهای تجاری دو کشور بین بندر هامبورگ و جزایر و بندرهای خلیج فارس دایر کردند و فعالیت تجاری‌شان نسبت به قدرت‌های دیگر به اوج رسید. مسئله اصلی این مقاله، راهبرد تجاری آلمان در خلیج فارس با هدف نفوذ و کسب امتیاز و چگونگی مواجهه با دیگر قدرت‌های اروپایی در دوره پهلوی اول است. به‌تبع آن پرسش اصلی پژوهش، چگونگی اتخاذ این راهبرد، سازوکار و نتایج آن است. هدف مقاله حاضر، بررسی رویکرد آلمان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در باره ایران و خلیج فارس با تأکید بر فعالیت‌های تجاری است. این مقاله با روش پژوهش تاریخی و شیوه توصیفی- تحلیلی و بهره‌مندی از منابع تاریخی و اسناد وزارت امور خارجه انجام شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که آلمانی‌‌ها در دوره پهلوی اول جهت نفوذ سیاسی با در اختیار گرفتن سهمی از تجارت در برابر دیگر قدرت‌های جهانی از راهبرد تأسیس شرکت‌های تجاری در ایران بهره برده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایران،آلمان،پهلوی اول،خلیج فارس،راهبرد تجاری،

عنوان انگلیسی Germany's commercial strategy in the Persian Gulf during the first Pahlavi period (1925-1941)
چکیده انگلیسی مقاله The strategic and commercial importance of the Persian Gulf from the beginning of the 19th century AD provided the grounds for the attention and presence of European countries in this region. Since the end of this century, with the change in Germany's approach to the international system, this country paid attention to the Persian Gulf in its political map and tried to increase its influence in the West Asian region, including the Persian Gulf, against England. Therefore, this country sought to find new ways for economic influence through the establishment of German companies on the shores of the Persian Gulf. With the occurrence of the constitutional movement and the period after it, the Germans opened numerous shipping lines to transfer the commercial goods of the two countries between the port of Hamburg and the islands and ports of the Persian Gulf, and their commercial activity reached a peak compared to other powers. The main problem of this study is Germany's commercial strategy in the Persian Gulf with the aim of influencing and gaining points and how to face other European powers during the first Pahlavi period. Accordingly, the main question is how to adopt this strategy, its mechanism, and its results. The purpose of this study is to examine Germany's approach to Iran and the Persian Gulf in the late 19th and early 20th centuries, emphasizing commercial activities. This study has been done with the method of historical research and descriptive-analytical type and benefits from historical sources and documents of the Ministry of Foreign Affairs. The findings show that the Germans used the strategy of establishing commercial companies in Iran during the first Pahlavi period for political influence by taking over a share of trade against other world powersl.
The strategic and commercial importance of the Persian Gulf from the beginning of the 19th century AD provided the grounds for the attention and presence of European countries in this region. Since the end of this century, with the change in Germany's approach to the international system, this country paid attention to the Persian Gulf in its political map and tried to increase its influence in the West Asian region, including the Persian Gulf, against England. Therefore, this country sought to find new ways for economic influence through the establishment of German companies on the shores of the Persian Gulf. With the occurrence of the constitutional movement and the period after it, the Germans opened numerous shipping lines to transfer the commercial goods of the two countries between the port of Hamburg and the islands and ports of the Persian Gulf, and their commercial activity reached a peak compared to other powers. The main problem of this study is Germany's commercial strategy in the Persian Gulf with the aim of influencing and gaining points and how to face other European powers during the first Pahlavi period. Accordingly, the main question is how to adopt this strategy, its mechanism, and its results. The purpose of this study is to examine Germany's approach to Iran and the Persian Gulf in the late 19th and early 20th centuries, emphasizing commercial activities. This study has been done with the method of historical research and descriptive-analytical type and benefits from historical sources and documents of the Ministry of Foreign Affairs. The findings show that the Germans used the strategy of establishing commercial companies in Iran during the first Pahlavi period for political influence by taking over a share of trade against other world powersl.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ایران,آلمان,پهلوی اول,خلیج فارس,راهبرد تجاری

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی https://www.hfrjournal.ir/article_195698_726982f6e0c21a647a9813618862cfcc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات