این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
دانش حقوق عمومی
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱-۲۶
عنوان فارسی
الزامات تأمین مالی عمومی رقابتهای انتخاباتی در پرتو سیاستهای کلی انتخابات
چکیده فارسی مقاله
تأمین مالی رقابتهای انتخاباتی، که به کلیه منابع مالی بهدستآمده و هزینههای صورتگرفته به طور قانونی، اعم از نقدی و غیر نقدی، در ارتباط با یک رقابت انتخاباتی، چه توسط خود نامزد چه توسط دیگران، در جهت مقاصد انتخاباتی اشاره دارد، یکی از ابعاد مهم نظام حقوقی انتخابات در دنیاست که علاوه بر تأمین مالی خصوصی از طریق تأمین مالی «عمومی» نیز قابل تحقق است. «سیاستهای کلی انتخابات» ابلاغی 1395 نیز، ضمن آسیبشناسی نظام انتخابات ایران، در چند بند به الزامات تأمین مالی رقابتهای انتخاباتی اشاره کرده است. پژوهشگران در این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش بودند که این سیاستها در خصوص تأمین مالی «عمومی» رقابتهای انتخاباتی چه الزاماتی را مدّ نظر دارد. نتایج بررسیهای صورتگرفته با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی نشان میدهد از منظر «سیاستهای کلی انتخابات» نظام تأمین مالی عمومی رقابتهای انتخاباتی در ایران باید از نوع «غیر مستقیم» و به صورت «رایگان» و مبتنی بر «برابری» بوده، الزاماً مختص بازه زمانی خاصی (دوره تبلیغات انتخاباتی) است و باید در همه انتخاباتـ ریاستجمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس خبرگان رهبری - میزانی از آن بهتناسب امکانات موجود و شرایط هر انتخابات وجود داشته باشد یا ایجاد شود. در نتیجه، ظرفیت تنوع در روشها را نیز در چارچوب یادشده دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تأمین مالی عمومی، تأمین مالی مستقیم و غیر مستقیم، رقابت انتخاباتی، سیاستهای کلی انتخابات، هزینههای انتخابات،
عنوان انگلیسی
The Requirements of Public Funding ofElection Campaign in light of General Policies of Elections
چکیده انگلیسی مقاله
Financing of the election campaign, which refers to all financial resources obtained and expenses m ade legally, both cash and non-cash, related to an election, either by the candidate himself or by others for electoral purposes, is one of the important dimensions of the election legal system in the world, which in addition to private financing, it can also be realized through “public” funding. “The general policies of the elections” announced in 2016, along with the pathology of Iran's election system, has mentioned the requirements of campaign finance in several paragraphs. This paper seeks to answer the question of what requirements these policies needregarding the “public” finance. The findings of this research, using a descriptive-analytical method show that based on the general policies of the elections, the public finance system in Iran should be “indirect”, “free”,“equal”, necessarily specified for a certain amount of time (election advertising period) and it should exist or be created in all elections including the presidency, the Islamic Consultative Assembly, the Islamic councils of cities and villages, and the Assembly of Experts for Leadership, according to the available facilities and the conditions of each election, and as a result, it also has the capacity of diversity in methods in the mentioned framework.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تأمین مالی عمومی, تأمین مالی مستقیم و غیر مستقیم, رقابت انتخاباتی, سیاستهای کلی انتخابات, هزینههای انتخابات
نویسندگان مقاله
محمدهادی زرافشان |
دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
قدرت الله رحمانی |
استادیار گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://mag.shora-rc.ir/article_297_b0ca6f3abe2f1ef04b33758e9317beba.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات