این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۳۹-۵۲
عنوان فارسی
مطالعه آزمایشگاهی رفتار چرخهای اتصال در قابهای بتنی نیمه پیش ساخته با وصله مکانیکی و آرماتور با مقاومت بالا
چکیده فارسی مقاله
چهار نمونه آزمایشگاهی از اتصال میانی تیر به ستون در قاب خمشی بتنآرمه ساخته شده است. دو تفاوت اصلی بین نمونهها در مرحله ساخت شامل رده مقاومتی آرماتورها و نیمه پیشساختگی اتصال یا یکپارچگی اتصال است. دو نمونه اتصال مبنا بهصورت یکپارچه ساخته شده است و دو نمونه اتصال دیگر بهصورت نیمه پیشساخته تولید شدهاند. طرحریزی اتصالات نیمه پیشساخته به نحوی انجام شده که وصله مکانیکی مورداستفاده قرار گرفته است و به جوشکاری در محل پروژه نیاز ندارد. آزمایش تعیین مقاومت فشاری بتن و همچنین آزمایش تعیین مقاومت کششی آرماتورهای مصرفی انجام شده است. پس از ساخت و عملآوری نمونهها، بارگذاری چرخهای طبق
ACI T1.1R-01
اعمال شده است. سپس با استفاده از نتایج آزمایشگاهی، پارامترهای مقاومت تسلیم، مقاومت نهایی، شکلپذیری تغییر مکانی و انرژی جذب شده در نمونهها تعیین شده و موردمطالعه قرار گرفته است. در محدوده پارامترهای متغیر و مصالح بکار رفته در این پژوهش نتیجهگیری شده است که
استفاده از آرماتور با رده مقاومت بالاتر موجب افزایش مقاومت تسلیم و مقاومت نهایی نمونهها شده است
بهنحویکه
مقدار این افزایش مقاومت در نمونه اتصالات یکپارچه 8 درصد افزایش و در اتصالات نیمه پیشساخته 32 درصد افزایش یافته است.
افزایش مقاومت آرماتورها موجب کاهش 36 درصدی شکلپذیری اتصالات یکپارچه شده است. همچنین افزایش رده مقاومت آرماتورها
موجب شده است تا انرژی جذب شده در اتصالات یکپارچه 18 درصد کاهش و در اتصالات نیمه پیشساخته 15 درصد کاهش پیدا کند.
در اتصالات نیمه پیشساخته، مقاومت تسلیم و مقاومت نهایی کوچکتر از اتصالات یکپارچه است. زمانی که از آرماتور رده
S400
در ساخت نمونه اتصالات استفاده شود، مقاومت تسلیم و مقاومت نهایی نمونه نیمه پیشساخته 23 درصد کوچکتر و نسبت شکلپذیری 28 درصد کوچکتر از نمونه اتصال یکپارچه است.
انرژی جذب شده در اتصالات نیمه پیشساخته 28 درصد کوچکتر از انرژی جذب شده در اتصالات یکپارچه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقاومتهای تسلیم و نهایی،نسبت شکلپذیری،انرژی جذب شده،اتصال میانی قاب،بارگذاری چرخهای
عنوان انگلیسی
Experimental study of the Cyclic behavior of semi-precast connection in concrete frames with coupler and high strength reinforcement
چکیده انگلیسی مقاله
The four experimental samples of middle beam-column connection of the reinforced concrete moment resisting frame were made. In the stage of making the experimental specimens, the two main differences between the specimens were included the strength category of reinforcement and the semi-precast of connection. The two monolithic specimens (MO1 & MO2) were made using in-situ and continuous concreting in such a way that the reinforcement and concreting of the beam and column and the connection core were all done in one step; Two other specimens are semi-precast connection (SPC1 & SPC2). The semi-precast connection is built in such a way that coupler is used and does not require welding on the project site. In one of the monolithic specimens (MO1) is used S400 grade reinforcement, and in the other monolithic specimen (MO2) is used S500 grade reinforcement. In one of the semi-precast specimens (SPC1) are used S400 grade reinforcement, and in the other semi-precast specimen (SPC2) is used S500 grade reinforcement. In all of the four specimens, the cross-section of the column is square with dimensions of 30 cm; and the cross-section beams in all specimens is rectangular with a width of 30 cm and a height of 35 cm. In all specimens, 8 reinforcements with a diameter of 16 mm with uniform distribution in the column section are used for the longitudinal reinforcement of the column; The longitudinal reinforcement of the beams includes 4 reinforcements with a diameter of 16 mm at the bottom of beam and also 4 reinforcements with a diameter of 16 mm at the top of beam; reinforcements with a diameter of 10 mm have used for shear reinforcement in beams and columns; The shear reinforcements of column continue in the connection core.
In the monolithic specimens, the bottom longitudinal reinforcements of the beam have continuously passed through the beam-column connection core, while in the two semi-precast specimens, the bottom longitudinal reinforcements of the beam have coupler in the connection core. Tests to determine the compressive strength of used concrete as well as tests to determine the tensile strength of used reinforcements have been done. After making and curing of specimens, cyclic load was applied according to ACI T1.1R-01; then parameters such as yield strength, ultimate strength, ductility and absorbed energy have been studied. In the range of variable parameters and materials used in this research, it is concluded that increasing in the strength of reinforcements has resulted in increasing the yield strength and ultimate strength of specimens; In such a way that the strength of monolithic specimens is increased by +8% and the strength of semi-precast specimens are increased by +32%. Increasing the strength of reinforcements has reduced the ductility of monolithic specimens by -36%. Increasing strength of reinforcements has resulted in decreasing the absorbed energy -18% of monolithic specimens and -15% of semi-precast specimens. The yield strength and ultimate strength of semi-precast specimens are smaller than monolithic specimens. When the S400 reinforcement is used on the specimens, the yield strength and ultimate strength of the semi-precast specimen is 23% smaller than and the ductility ratio is 28% smaller than the monolithic specimen. The energy absorbed in the semi-precast specimen is 28% smaller than it in monolithic specimen.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Yield strength &,,,,, Ultimate strength,Ductility ratio,Absorbed energy,Middle connection of frame,Cyclic load
نویسندگان مقاله
رضا وهدانی | Reza Vahdani
Assistant Professor, Faculty of Civil Engineering, Semnan University
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
علی خیرالدین | Ali Kheyroddin
Professor, Faculty of Civil Engineering, Semnan University
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
مجتبی هروی | Mojtaba Heravi
PhD student in civil engineering, Semnan University
دانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
نشانی اینترنتی
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-50454-6&slc_lang=fa&sid=16
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل (کامل)
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات