این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه شناختی کاگنیپلاس بر شناخت اجتماعی (نظریه ذهن) کودکان ۶ تا ۱۱ سال دچار اختلال طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله
هدف:
اتیسم از شایعترین اختلالات عصبی- تحولی است و مشکلاتی در شناخت اجتماعی، ارتباط، و درک احساسات خود و دیگران به وجود می
آورد، و تأثیر منفی بر کیفیت زندگی فرد دارد. پژوهش حاضر به منظور تعیین
اثربخشی
برنامه آموزشی شناختی کاگنیپلاس، بر شناخت اجتماعی (نظریه ذهن) کودکان دچار اختلال طیف اتیسم انجام شد.
روش بررسی:
در
یک مطالعه نیمه-آزمایشی
با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل همراه با پیگیری دو ماهه، از کودکان 6 تا 11 سال دچار اختلال طیف اتیسم در شهرری که به یکی از مراکز توانبخشی اتیسم ارجاع شده بودند، 65 کودک (44 پسر و 21دختر) از یک مرکز، به شیوه در دسترس، انتخاب و با استفاده از پرسشنامه غربالگری طیف اتیسم، ارزیابی شدند. 50 کودک (33
پسر و 17دختر) دارای نمره 19 و بالاتر در پرسشنامه، تشخیص اتیسم با عملکرد بالا گرفتند و با توجه به معیارهای ورود (برخورداری از توانایی کلام، عدم وجود کم توانی حرکتی، هوشی، و آسیب
های بینایی و شنوایی)، انتخاب و بر اساس سن، همتا شدند، سپس به تصادف و تعداد مساوی در دو گروه آزمایشی و کنترل، قرار گرفتند. والدین، آزمون نظریه ذهن را تکمیل کردند. گروه آزمایشی در 20 جلسه (دو جلسه در هفته، هر جلسه 30 دقیقه) به مدت 10 هفته، در برنامه آموزشی شناختی کاگنیپلاس به طور انفرادی، شرکت نمود ولی گروه کنترل فقط خدمات رایج (کار درمانی، گفتار درمانی، هنر درمانی و موسیقی درمانی) را دریافت کرد. والدین در آخرین جلسه و دو ماه پس از آن، آزمون نظریه ذهن را، تکمیل کردند. داده
ها به وسیله تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون، و معادلات برآوردیابی تعمیم یافته (
GEE
) در محیط
SPSS
نسخه 27 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها:
نتایج تحلیل
GEE
، نشان داد که برنامه آموزشی شناختی کاگنیپلاس موجب بهبود شناخت اجتماعی (سطح کلی نظریه ذهن، سطح مقدماتی و سطح واقعی)، شد و با توجه به ضرایب بتا میتوان بیان کرد که تغییر به میزان 2/9، 3/08، 0/96 بهترتیب برای کل نظریه ذهن، سطح مقدماتی و سطح واقعی نظریه ذهن، ناشی از دریافت برنامه آموزشی شناختی کاگنیپلاس میباشد و تغییرات پس از دو ماه، پایدار ماند.
نتیجه گیری
: با توجه به تأثیر مثبت برنامه آموزشی شناختی کاگنیپلاس بر شناخت اجتماعی، می
توان نتیجه گرفت که استفاده از برنامه کاگنیپلاس میتواند نیاز درمانگرانی را که دارای بینشهای جدید شناختی به آموزش هستند رفع نماید. همچنین، اجرای چنین برنامه هایی میتواند به بهبود شناخت اجتماعی کودکان دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا در موقعیتهای واقعی زندگی کمک نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال طیف اتیسم، برنامه آموزشی شناختی، شناخت اجتماعی، نظریه ذهن، کاگنی پلاس
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Cogniplus Cognitive Training Program on Social Cognition (Theory of Mind) in 6-8-Year-Old Children with Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Autism is one of the most common neurodevelopmental disorders and causes problems in social cognition, communication, and understanding of one's own and others' feelings, and has a negative effect on the quality of a person's life.
The present study was conducted in order to determine the
effectiveness of the Cogniplus cognitive training program on the social cognition (theory of mind) of children with autism spectrum disorder.
Methods:
In a semi-experimental study with a pre-test, post-test design and a control group with a two-month follow-up, 65 children (44
male and 21 female) from 6 to 11 years old with autism spectrum disorder selected in convenience from whom were referred to one of autism rehabilitation centers in Rey City. They were assessed by the Autism Spectrum Screening Questionnaire (ASSQ). 50 children (33 male and 17 female) with a score of 19 and above in the ASSQ were diagnosed as high-functioning autism. They included to the study according to the criteria (have speech ability, absence of motor or intellectual disability, visual and hearing impairments), and matched based on their age. They randomly and equally were assigned in two experimental and control groups. Parents completed the theory of mind test. The experimental group participated individually in 20 sessions (twice a week, 30 minutes per session), in the Cogniplus cognitive training program, but the control group only received mainstream services (occupational therapy, speech therapy, art therapy and music therapy). Parents completed the theory of mind test in the last session and two months follow-up. Data were analyzed by correlation analysis, analysis of regression, and generalized estimating equations (GEE) in SPSS version 27.
Results:
The results of GEE analysis showed that Cogniplus cognitive training program have led to improve social cognition (total, first level, and the second level of theory of mind). Beta coefficient showed that 2.9, 3.08, 0.96 of variation respectively in theory of mind levels (the first, the second, and the total) in children with ASD were due to receive Cogniplus cognitive training program, also the variations lasted even two months follow-up.
Conclusion:
Considering the positive effect of Cogniplus cognitive training program on social cognition, we conclude that use of Cogniplus cognitive training program can solve the need of therapists who have new cognitive insight into training. Also,
the implementation of such programs can help to improve the social cognition of children with autism disorder with high functioning in real life situations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Autism Spectrum Disorder, Cognitive Training Program, Social Cognition, Theory of Mind, Cogniplus
نویسندگان مقاله
زهرا تاجیک | Zahra Tajik
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Behavioral Sciences and Mental Health, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
معصومه پورمحمدرضا-تجریشی | Masoume Pourmohamadreza-Tajrishi
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Behavioral Sciences and Mental Health, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
مرجان پشت مشهدی | Marjan Posht Mashhadi
Department of Clinical Psychology, Faculty of Behavioral Sciences and Mental Health, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
راضیه بیدهندی یارندی | Razieh Bidhendi Yarandi
Department of Biostatistics and Epidemiology, Faculty of Social Health, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده سلامت اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-487-25&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات