این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۲، شماره ۷۵۳، صفحات ۷-۱۴
عنوان فارسی
بررسی وضعیت دانش تغذیهای در زنان سنین باروری مراجعهکننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهر کرمان در سال ۱۴۰۱: روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس دانش تغذیهای
چکیده فارسی مقاله
مقاله پژوهشی
مقدمه:
در سالهای اخیر به نقش سواد تغذیهای در شکلگیری الگوی تغذیهای سالم توجه بیشتری شده است. مطالعهی حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس دانش تغذیهای در زنان سنین باروری انجام شد.
روشها:
یک مطالعهی مقطعی روی 320 زن در سنین باروری که به مراکز خدمات جامع سلامت شهر کرمان مراجعه کردند انجام شد. دادهها با استفاده از یک پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و نسخهی فارسی مقیاس دانش تغذیه جمعآوری شد. این مقیاس 31 سؤال با نمرهی 0 تا 124 دارد. برای تحلیل عامل تأییدی از Lisrel نسخهی 8/8 استفاده شد.
یافتهها:
اکثر شرکتکنندگان متأهل (76/1 درصد)، خانهدار (52/5 درصد)، سطح متوسط اقتصادی (67/5 درصد) و تحصیلات دانشگاهی (56/6 درصد) و خانهدار (52/5 درصد) بودند. آلفای کرونباخ 0/87 نشاندهندهی همبستگی درونی مناسب نسخهی فارسی بود. شاخصهای نیکویی برازش بعد از حذف گویههای با بار عاملی کمتر از 3/0، در سطح قابل قبول بودند. میانگین نمرهی دانش تغذیهای 13/85 ± 86/46 و وضعیت دانش تغذیهای در 108 نفر (33/7 درصد) در حد پایین بود. زنان با تحصیلات دانشگاهی، شاغل در بخش خصوصی و سطح اقتصادی خوب نمرات بالاتری را کسب نمودند
نتیجهگیری:
نسخهی فارسی مقیاس دانش تغذیهای ویژگی های روانسنجی مناسب داشت. حدود یک سوم زنان دانش تغذیهای پایین داشتند. ضروری است در برنامهریزیهای سلامت بر افزایش سطح آگاهی تغذیهای زنان سنین باروری تأکید نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی تغذیه، دانش، زنان، ، سنین باروری، روانسنجی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Status of Nutritional Knowledge in Reproductive Age Women Referred to Comprehensive Health Services in Kerman, 2023: Psychometrics of the Persian Version of the Nutritional Knowledge Scale
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
In recent years, more attention has been paid to the role of nutritional literacy in the formation of a healthy eating pattern. The present study was conducted to investigate the psychometric properties of the Persian version of the nutritional knowledge scale in women of reproductive age.
Methods:
A cross-sectional was done on 320 women of reproductive age who were referred to health service centers in Kerman city. Data was collected through a two-part questionnaire that included demographic information and the Persian version of the nutritional knowledge scale. This scale has 31 questions with a score between 0 and 124. Lisrel version 8.8 software was used.
Findings:
Most of the participants were married (76.1%), housewives, had an average level of economic state (67.5%), had a university degree (56.6%) and were housewives (52.5%). Cronbach's alpha of 0.87 indicated the appropriate internal consistency of the Persian version. The goodness of fit indices was at an acceptable level after removing some items with a factor load of less than (0.3). The average score of nutritional knowledge was 86.46 ± 13.85, and the status of it in 108 people (33.7%) was low. Women with academic education levels, those working in the private sector, and those with good economic levels obtained higher scores.
Conclusion:
The Persian version of the scale had appropriate psychometric properties. About one-third of women had low nutritional knowledge. Therefore, it is necessary to emphasize increasing nutritional awareness of women of reproductive age.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزیابی تغذیه, دانش, زنان, , سنین باروری, روانسنجی
نویسندگان مقاله
حبیبه احمدیپور |
دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکدهی آیندهپژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
لیلا کاظمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_31176_37c056907fd1cf5f9f5cf7c25ae89709.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات