این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای اقتصادی، جلد ۲۰، شماره ۳۹، صفحات ۱۲۵-۱۵۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر دین‌داری بر اخلاق کسب‌وکار با نقش میانجی مقیاس نگرش پولی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دین‌داری بر اخلاق کسب‌وکار با نقش میانجی نگرش پولی در شهر یزد می‌پردازد. این پژوهش به‌لحاظ هدف از نوع کاربردی، به‌لحاظ روش از نوع توصیفی−همبستگی و به‌لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی−مقطعی محسوب می‌شود. جامعه آماری، صاحبان کسب‌وکارها در شهر یزد بوده، که تعداد 188 نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده‌اند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد و محققساخته استفاده شده است که پایایی آن به‌وسیله آزمون‌های آلفای کرونباخ و ضریب مک‌دونالد و روایی آن به‌وسیله ماتریس فورنل− لارکر مورد تأیید قرار گرفته و سرانجام، داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار PLS تحلیل شده است. همچنین، برازش مدل با استفاده از شاخص‌های گوناگون بررسی و تأیید شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد دین‌داری تأثیر مثبت و معناداری بر اخلاق کسب‌و‌کار و نگرش پولی دارد. نگرش پولی تأثیر مثبت و معناداری بر اخلاق کسب‌و‌کار داشته و نگرش پولی در رابطه بین دین‌داری و اخلاق کسب‌و‌کار نقش میانجی دارد. با توجه به نتایج، ارتقای اخلاق کسب‌و‌کار در بین صاحبان کسب‌و‌کارهای شهر یزد مستلزم تقویت دین‌داری است. توجه به عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر نگرش پولی ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دینداری،اخلاق،کسب‌وکار،نگرش پولی،شهر یزد،

عنوان انگلیسی The Effect of Religiosity on Business Ethics with Mediating Role of Monetary Attitude
چکیده انگلیسی مقاله The present study examines the effect of religiosity on business ethics with the mediating role of money attitude in Yazd city. This research is applied in terms of purpose, descriptive-correlation in terms of method, and survey-cross-sectional in terms of data collection. The statistical population was business owners in Yazd city, and 188 statistical samples were selected using Cochran's formula. To collect information, a standard questionnaire was used, the reliability of which was confirmed by Cronbach's alpha tests and Macdonald's coefficient, and its validity was confirmed by the Fornell-Larker matrix, and finally, the data was analyzed using structural equation modeling in PLS software. . Also, the fit of the model has been examined and confirmed using various indices. The results of the research showed that religiosity has a positive and significant effect on business ethics and money attitude. Also, monetary attitude has a positive and significant effect on business ethics, and monetary attitude plays a mediating role in the relationship between religiosity and business ethics. According to the results, promoting business ethics among business owners in Yazd requires strengthening religiosity. Also, it is necessary to pay attention to the economic, social and cultural factors affecting the monetary attitude.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دینداری,اخلاق,کسب‌وکار,نگرش پولی,شهر یزد

نویسندگان مقاله حبیب انصاری سامانی |
دانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه یزد، یزد، ایران

علیرضا رجبی پور میبدی |
استادیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت وحسابداری،دانشگاه یزد ، یزد، ایران

داوود شایق |
کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، مدیریت وحسابداری،دانشگاه یزد ، یزد، ایران

علی اژدری |
دکترای حسابداری ، دانشکده اقتصاد، مدیریت وحسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی یزد ، یزد، ایران


نشانی اینترنتی https://iee.rihu.ac.ir/article_2168_2b1dc56ab0965065b8f47bc4918cf7c5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات