این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
صنعت لاستیک
، جلد ۲۸، شماره ۱۱۲، صفحات ۴۶-۶۳
عنوان فارسی
شناسایی و اولویت بندی معیارهای انتخاب تامین کننده مناسب مبتنی بر ابعاد چهارگانه پایداری با رویکرد تصمیم گیری چند شاخصه
چکیده فارسی مقاله
توسعه و مدیریت یک زنجیره تامین کارآمد با انتخاب تامین کننده مناسب آغاز میشود. در گذشته تامین کنندگان براساس معیارهای اقتصادی و مالی ارزیابی میشدند اما با توجه به شرایط متغیر بازار و سخت تر شدن رقابت، امروزه به چیزی بیشتر از معیارهای اقتصادی نیاز است. مشتریان انتظار دارند محصولی با کیفیت بهتر و قیمتی ارزان تر را خریداری کرده و در عین حال شرکت فروشنده یا ارائه دهنده خدمات به مسئولیتهای اجتماعی خود پایبند بوده و در عین حال به فکر نسلهای اینده نیز باشند. در چنین شرایطی ارزیابی تامین کنندگان براساس ابعاد چهارگانه پایداری (اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و حکمرانی) اهمیت می یابد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی معیارهای پایداری مناسب برای ارزیابی تامین کنندگان در شرکت صنایع لاستیک خلیج فارس انجام گرفت. بدین منظور ابتدا با استفاده از مرور ادبیات تحقیق، معیارهای مورد نظر شناسایی شده و با استفاده از روش دلفی فازی غربال و بومی سازی شدند. در نهایت 14 معیار در 4 بعد پایداری شناسایی شد. در ادامه با استفاده از روش دیماتل فازی ارتباط درونی ابعاد پایداری شناسایی و معیارها با استفاده از ترکیب روش بهترین-بدترین فازی و ANP اولویت بندی شدند. نتایج نشان داد قیمت و منفعت اقتصادی بیشترین ارزش را برای سازمان داشته و سپس کنترل مصرف آب، انرژی و منابع، تحقیق و توسعه و نوآوری سبز، شفافیت اطلاعات و حفظ ارزشها و اصول اخلاقی کار از اهمیت بیشتری نسبت به سایر معیارها برخوردار هستند. مدیران میتوانند از نتایج این تحقیق برای ارزیابی و انتخاب تامین کننده پایدار استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تامینکننده پایدار،روش بهترین-بدترین،روش فرآیند تحلیل شبکهای،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تامینکننده پایدار,روش بهترین-بدترین,روش فرآیند تحلیل شبکهای
نویسندگان مقاله
پیمان تائبی |
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
محمدحسن علوی صدر |
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
سید محمدعلی خاتمی فیروزآبادی |
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.iranrubbermag.ir/article_196043_f5f06e73e85e47ab947ff7eeb548d5a6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات