این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۶۱-۹۰

عنوان فارسی طراحی الگوی تدوین راهبرد صنعت: مورد مطالعه صنعت پتروشیمی
چکیده فارسی مقاله بیشتر پژوهش‌های مرتبط با حوزه راهبرد صنعت به دو سطح کلان (ملی یا بخش صنعت) و یا بنگاه پرداخته‌اند. در این میان مطالعه سطح هر صنعت و بررسی ارتباط آنها با سطوح بالایی و پایینی به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است. به دنبال این، پرسش اصلی پژوهش عبارت است از اینکه مولفه‌های تشکیل‌دهنده‌ راهبرد صنعت پتروشیمی و ارتباط میان این مولفه‌ها چیست؟ در پاسخ به این پرسش الگو‌های مرتبط با سطوح سه‌گانه تحلیل صنعت (فراصنعت، سطح صنعت و درون صنعت) بررسی شده‌اند که در نهایت به ترتیب سه مدل STEEPELD، نیروهای رقابتی پورتر و الماس پورتر جهت بررسی ارتباط مولفه‌های هر سطح و الگو‌سازی آن به‌‌کار گرفته شده‌اند. این الگو‌سازی با استفاده از الگو‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) و با نظرهای خبرگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران صورت گرفته است. حاصل به‌کارگیری روش پژوهش، سه الگوی خرد و یک الگوی جامع تحت عنوان الگوی نهایی تدوین راهبرد صنعت پتروشیمی به همراه ضرایب نفوذ مولفه‌ها بر یکدیگر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Model for Designing Industrial Strategy: The Case of Petrochemical Industry
چکیده انگلیسی مقاله Most researches related to industrial strategy domain fall into two levels: macro (national or industry sector), and corporate. However, studying the level of each industry and its relationship with the higher and lower levels has not adequately been taken into consideration. Therefore, the main question of this research is what the components of petrochemical industry strategy are and what type of relationship exists among them. To answer this question, the models related to the three levels of industry were investigated and finally the models STEEPELD, Porter’s Competitive Forces and Porter’s Diamond were applied to study the relationship among these levels and to develop a model based on them. This model development was made possible through interpretive structural modeling (ISM) and projections of experts of the National Iranian Petrochemical Company. The outcomes of this methodology are three micro-models and a comprehensive model, called the final model of petrochemical industry strategy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامحسین مسلمانی | gholamhosein mosalmani
farabi pardis of tehran university, iran
دانشگاه تهران، پردیس فارابی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

عادل آذر | adel azar
department of management, tarbiat modaress university, iran.
گروه مدیریت صنعتی- دانشکده مدیریت- دانشگاه تربیت مدرس- تهران- ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فرج اله رهنورد | farajollah rahnavard
department of management, institute of management and planning studies, iran.
گروه مدیریت -موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی- نیاوران- جمال آباد- تهران - ایران


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-462-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-313748.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات