این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۱۱۱-۱۴۰

عنوان فارسی قابلیت محوری، استراتژی رقابتی و عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط ساختمانی
چکیده فارسی مقاله دستیابی به عملکرد مطلوب از سوی شرکت‌ها در شرایط رقابتی امروز، به‌ویژه در صنایعی که دارای ماهیتی پویاست و محیط عملیاتی و فناوری‌های به‌کارگیری در ساخت‌وساز آن با سرعت فزاینده‌ای در حال تغییر است، دشوار بوده و مستلزم مجهز‌شدن شرکت‌ها به قابلیت‌های محوری و اتخاذ راهبرد رقابتی است؛ زیرا قابلیت‌های محوری مجموعه مهارت‌های متمایزکننده‌اند که مبنایی برای ظرفیت‌های رقابتی شرکت و عملکرد مطلوب در یک کسب‌وکار فراهم می‌کنند. همچنین راهبرد رقابتی به نحوه‌‌ رقابت یک شرکت در یک کسب‌وکار خاص بر‌می‌‌گردد و به شرکت‌ها کمک می‌کند مزیت رقابتی را از طریق یک روش متمایز رقابتی به دست آورد. بنابراین در پژوهش حاضر، الگویی مفهومی مربوط به قابلیت محوری و راهبرد رقابتی که می‌توانند تاثیر معناداری بر عملکرد شرکت داشته باشند، ارائه و قرار شد هم تاثیرات قابلیت محوری و راهبرد رقابتی بر عملکرد و هم تناسب بین قابلیت محوری، راهبرد رقابتی و عملکرد مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش حاضر براساس هدف از نوع کاربردی و براساس نحوه‌‌ جمع‌آوری داده‌ها توصیفی و پیمایشی است. الگوی پژوهش به وسیله‌‌ نرم‌افزار SPSS و با داده‌های جمع‌آوری‌شده از 232 شرکت کوچک و متوسط ساختمانی استان تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد برخورداری از قابلیت‌های محوری و اتخاذ راهبرد رقابتی بر عملکرد شرکت‌ها تاثیر بسزایی می‌گذارند. از دیگر یافته‌های پژوهش به‌واسطه‌‌ تحلیل خوشه‌ای K میانگین این بود که میزان همبستگی بین ابعاد راهبرد رقابتی و عملکرد شرکت‌های ساختمانی کوچک و متوسط به‌طور معناداری در خوشه‌های مختلف قابلیت محوری، متفاوت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Core Capabilities, Competitive Strategy and Performance of Construction SMEs
چکیده انگلیسی مقاله Firms’ achieving optimal performance in today’s competitive situation is hard, particularly in industries with dynamic nature and operational environment and increasingly changing technologies. Such industries must be equipped with core capabilities and competitive strategies in order to become distinctive and to improve their performance. Also, competitive strategy helps firms achieve competitive advantage through a distinctive method. Therefore, a conceptual model of core competencies and competitive strategy which could significantly affect the company’s performance and provide the fit between the core capabilities, competitive strategy and performance is presented. Accordingly, the research method, based on the goal of the research and data gathering technique, was descriptive. The research model was tested by SPSS software on the data collected from a cluster sample of 232 small and medium-size construction enterprises in Tehran. The Results of regression analysis show that core capabilities and competitive strategies have a significant impact on the performance of firms. Other findings by cluster analysis of K-mean reveal that the correlation between competitive strategy and performance among small and medium-size construction companies is significantly different in various clusters of core capabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهران مهدی زاده | mehran mehdizade
university of guilan, rasht, iran.
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

محمد طالقانی | mohammad taleghani
university of guilan, rasht, iran.
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1893-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-313750.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات