این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات برنامه ریزی آموزشی، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۱۱-۲۹

عنوان فارسی ارزیابی و رتبه بندی سطح توسعه یافتگی آموزشی استان های منطقه زاگرس با استفاده از مدل چند معیاره وایکور
چکیده فارسی مقاله شناسایی وضع موجود مناطق، اساسی­ترین موضوع در برنامه­ریزی توسعه منطقه­ای به شمار می­رود که مستلزم تجزیه و تحلیل بخش­های مختلف آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می­باشد. هدف از این پژوهش ارزیابی و تحلیل سطح توسعه­یافتگی استان­های منطقه زاگرس (ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان) از لحاظ شاخص آموزشی در قالب 20 متغیر، با استفاده از مدل چند معیاره وایکور می­باشد. تحقیق حاضر بر اساس روش توصیفی – تحلیلی می­باشد که در ابتدا داده­ها و اطلاعات مورد نیاز از طریق روش اسنادی با استفاده از سرشماری سال 1390، سالنامه­های آماری و اطلاعات مربوط به آموزش و پرورش گردآوری شده، سپس این اطلاعات از طریق نرم­افزارهای آماری اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و وضعیت توسعه­یافتگی آموزشی استان­های این منطقه با استفاده از مدل چند معیاره وایکور مشخص شده است. در نهایت در راستای تحلیل بهتر فضایی توسعه آموزشی، نتایج محاسبات با استفاده از نرم افزار آرک جی­آی­اس[1] به ترسیم نقشه‌ منجر شده است. نتایج پژوهش بیانگر شکاف توسعه­ای شدید میان استان­های منطقه به لحاظ شاخص آموزشی می­باشد، زیرا استان ایلام با مقدار وایکور 049/0 در رتبه اول و سایر استان­ها به ترتیب همدان، لرستان، کرمانشاه و کردستان با اختلاف بسیاری نسبت به استان ایلام با مقادیر وایکور 1953/0، 3581/0، 5006/0 و 7735/0 در رتبه­های بعدی قرار دارند. این استان­ها نیازمند اتخاذ سیاست­ها و انجام اقدامات مناسب و سریع هستند تا بتوانند بر محرومیت­های فعلی فائق آیند و زمینۀ توسعه متعادل ملی و منطقه­ای فراهم آید. [1] Arcgis
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی ارزیابی و رتبه بندی سطح توسعه یافتگی آموزشی استان های منطقه زاگرس با استفاده از مدل چند معیاره وایکور
چکیده انگلیسی مقاله شناسایی وضع موجود مناطق، اساسی­ترین موضوع در برنامه­ریزی توسعه منطقه­ای به شمار می­رود که مستلزم تجزیه و تحلیل بخش­های مختلف آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می­باشد. هدف از این پژوهش ارزیابی و تحلیل سطح توسعه­یافتگی استان­های منطقه زاگرس (ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان) از لحاظ شاخص آموزشی در قالب 20 متغیر، با استفاده از مدل چند معیاره وایکور می­باشد. تحقیق حاضر بر اساس روش توصیفی – تحلیلی می­باشد که در ابتدا داده­ها و اطلاعات مورد نیاز از طریق روش اسنادی با استفاده از سرشماری سال 1390، سالنامه­های آماری و اطلاعات مربوط به آموزش و پرورش گردآوری شده، سپس این اطلاعات از طریق نرم­افزارهای آماری اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و وضعیت توسعه­یافتگی آموزشی استان­های این منطقه با استفاده از مدل چند معیاره وایکور مشخص شده است. در نهایت در راستای تحلیل بهتر فضایی توسعه آموزشی، نتایج محاسبات با استفاده از نرم افزار آرک جی­آی­اس[1] به ترسیم نقشه‌ منجر شده است. نتایج پژوهش بیانگر شکاف توسعه­ای شدید میان استان­های منطقه به لحاظ شاخص آموزشی می­باشد، زیرا استان ایلام با مقدار وایکور 049/0 در رتبه اول و سایر استان­ها به ترتیب همدان، لرستان، کرمانشاه و کردستان با اختلاف بسیاری نسبت به استان ایلام با مقادیر وایکور 1953/0، 3581/0، 5006/0 و 7735/0 در رتبه­های بعدی قرار دارند. این استان­ها نیازمند اتخاذ سیاست­ها و انجام اقدامات مناسب و سریع هستند تا بتوانند بر محرومیت­های فعلی فائق آیند و زمینۀ توسعه متعادل ملی و منطقه­ای فراهم آید. [1] Arcgis
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1383_266.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-313791.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات