این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۱۱-۲۹
عنوان فارسی
ارزیابی و رتبه بندی سطح توسعه یافتگی آموزشی استان های منطقه زاگرس با استفاده از مدل چند معیاره وایکور
چکیده فارسی مقاله
شناسایی وضع موجود مناطق، اساسیترین موضوع در برنامهریزی توسعه منطقهای به شمار میرود که مستلزم تجزیه و تحلیل بخشهای مختلف آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی میباشد. هدف از این پژوهش ارزیابی و تحلیل سطح توسعهیافتگی استانهای منطقه زاگرس (ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان) از لحاظ شاخص آموزشی در قالب 20 متغیر، با استفاده از مدل چند معیاره وایکور میباشد. تحقیق حاضر بر اساس روش توصیفی – تحلیلی میباشد که در ابتدا دادهها و اطلاعات مورد نیاز از طریق روش اسنادی با استفاده از سرشماری سال 1390، سالنامههای آماری و اطلاعات مربوط به آموزش و پرورش گردآوری شده، سپس این اطلاعات از طریق نرمافزارهای آماری اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و وضعیت توسعهیافتگی آموزشی استانهای این منطقه با استفاده از مدل چند معیاره وایکور مشخص شده است. در نهایت در راستای تحلیل بهتر فضایی توسعه آموزشی، نتایج محاسبات با استفاده از نرم افزار آرک جیآیاس[1] به ترسیم نقشه منجر شده است. نتایج پژوهش بیانگر شکاف توسعهای شدید میان استانهای منطقه به لحاظ شاخص آموزشی میباشد، زیرا استان ایلام با مقدار وایکور 049/0 در رتبه اول و سایر استانها به ترتیب همدان، لرستان، کرمانشاه و کردستان با اختلاف بسیاری نسبت به استان ایلام با مقادیر وایکور 1953/0، 3581/0، 5006/0 و 7735/0 در رتبههای بعدی قرار دارند. این استانها نیازمند اتخاذ سیاستها و انجام اقدامات مناسب و سریع هستند تا بتوانند بر محرومیتهای فعلی فائق آیند و زمینۀ توسعه متعادل ملی و منطقهای فراهم آید. [1] Arcgis
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
ارزیابی و رتبه بندی سطح توسعه یافتگی آموزشی استان های منطقه زاگرس با استفاده از مدل چند معیاره وایکور
چکیده انگلیسی مقاله
شناسایی وضع موجود مناطق، اساسیترین موضوع در برنامهریزی توسعه منطقهای به شمار میرود که مستلزم تجزیه و تحلیل بخشهای مختلف آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی میباشد. هدف از این پژوهش ارزیابی و تحلیل سطح توسعهیافتگی استانهای منطقه زاگرس (ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان) از لحاظ شاخص آموزشی در قالب 20 متغیر، با استفاده از مدل چند معیاره وایکور میباشد. تحقیق حاضر بر اساس روش توصیفی – تحلیلی میباشد که در ابتدا دادهها و اطلاعات مورد نیاز از طریق روش اسنادی با استفاده از سرشماری سال 1390، سالنامههای آماری و اطلاعات مربوط به آموزش و پرورش گردآوری شده، سپس این اطلاعات از طریق نرمافزارهای آماری اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و وضعیت توسعهیافتگی آموزشی استانهای این منطقه با استفاده از مدل چند معیاره وایکور مشخص شده است. در نهایت در راستای تحلیل بهتر فضایی توسعه آموزشی، نتایج محاسبات با استفاده از نرم افزار آرک جیآیاس[1] به ترسیم نقشه منجر شده است. نتایج پژوهش بیانگر شکاف توسعهای شدید میان استانهای منطقه به لحاظ شاخص آموزشی میباشد، زیرا استان ایلام با مقدار وایکور 049/0 در رتبه اول و سایر استانها به ترتیب همدان، لرستان، کرمانشاه و کردستان با اختلاف بسیاری نسبت به استان ایلام با مقادیر وایکور 1953/0، 3581/0، 5006/0 و 7735/0 در رتبههای بعدی قرار دارند. این استانها نیازمند اتخاذ سیاستها و انجام اقدامات مناسب و سریع هستند تا بتوانند بر محرومیتهای فعلی فائق آیند و زمینۀ توسعه متعادل ملی و منطقهای فراهم آید. [1] Arcgis
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1383_266.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-313791.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات