این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۳۱-۵۰
عنوان فارسی
تحلیل الگوی نابرابری فضای آموزشی شهرستانهای کشور
چکیده فارسی مقاله
در ایران رشد کمی و بی سابقه نهادهای آموزشی از خردترین پایه تا آموزش عالی طی دو دهه اخیر فزونی یافته است اما نتایج برخی مطالعات نشان میدهد شاخص توسعه آموزشی از توزیع جغرافیایی عادلانه برخوردار نیست. لذا این پژوهش با هدف شناخت و تحلیل فضایی نابرابری آموزشی در بین شهرستانهای کشور انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی – تحلیلی میباشد و دادههای این تحقیق از نتایج سرشماری 1390 و سالنامه وزرات آموزش و پرورش (1390) به تفکیک شهرستانهای کشور استخراج و براساس رویکرد سیستمی به صورت شاخص تبدیل شده است. به منظور ارزیابی نابرابری، این مفهوم در دو بعد شاخصهای درونداد و برونداد و 33 شاخص مورد سنجش قرار گرفت. تکنیک مورد استفاده برای شاخصسازی تکنیک ویکور میباشد و وزن ابعاد، مولفهها و شاخصها با براساس نظرات 10 تن از صاحبنظران و اساتید تعیین و در محاسبات مورد استفاده قرار گرفت. همچنین به منظور انجام تحلیلهای فضایی، پس از انتقال دادهها به نرمافزار Arc gis از تکنیکهای آماری فضایی شامل خوشهبندی فضایی و تحلیل لکههای داغ استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که شهرستانهای مرزی کشور نسبت به مرکز دارای نابرابری در توزیع امکانات و بهره مندی از آموزش هستند و این نابرابری در شهرستانهای جنوبی کشور نظیر استانهای بوشهر و سیستان و بلوچستان نمایانتر است. نتایج تحلیلها مبین نیاز شهرستانهای کمتر برخوردار از آموزش به برنامهریزی و توجه ویژه سیاستگذاران این حوزه به این مناطق میباشد. در ایران رشد کمی و بی سابقه نهادهای آموزشی از خردترین پایه تا آموزش عالی طی دو دهه اخیر فزونی یافته است اما نتایج برخی مطالعات نشان میدهد شاخص توسعه آموزشی از توزیع جغرافیایی عادلانه برخوردار نیست. لذا این پژوهش با هدف شناخت و تحلیل فضایی نابرابری آموزشی در بین شهرستانهای کشور انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی – تحلیلی میباشد و دادههای این تحقیق از نتایج سرشماری 1390 و سالنامه وزرات آموزش و پرورش (1390) به تفکیک شهرستانهای کشور استخراج و براساس رویکرد سیستمی به صورت شاخص تبدیل شده است. به منظور ارزیابی نابرابری، این مفهوم در دو بعد شاخصهای درونداد و برونداد و 33 شاخص مورد سنجش قرار گرفت. تکنیک مورد استفاده برای شاخصسازی تکنیک ویکور میباشد و وزن ابعاد، مولفهها و شاخصها با براساس نظرات 10 تن از صاحبنظران و اساتید تعیین و در محاسبات مورد استفاده قرار گرفت. همچنین به منظور انجام تحلیلهای فضایی، پس از انتقال دادهها به نرمافزار Arc gis از تکنیکهای آماری فضایی شامل خوشهبندی فضایی و تحلیل لکههای داغ استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که شهرستانهای مرزی کشور نسبت به مرکز دارای نابرابری در توزیع امکانات و بهره مندی از آموزش هستند و این نابرابری در شهرستانهای جنوبی کشور نظیر استانهای بوشهر و سیستان و بلوچستان نمایانتر است. نتایج تحلیلها مبین نیاز شهرستانهای کمتر برخوردار از آموزش به برنامهریزی و توجه ویژه سیاستگذاران این حوزه به این مناطق میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
تحلیل الگوی نابرابری فضای آموزشی شهرستانهای کشور
چکیده انگلیسی مقاله
در ایران رشد کمی و بی سابقة نهادهای آموزشی از خردترین پایه تا آموزش عالی طی دو دهة اخیر فزونی یافته است اما نتایج برخی مطالعات نشان میدهد شاخص توسعه آموزشی از توزیع جغرافیایی عادلانه برخوردار نیست. لذا این پژوهش با هدف شناخت و تحلیل فضایی نابرابری آموزشی در بین شهرستانهای کشور انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی – تحلیلی میباشد و دادههای این تحقیق از نتایج سرشماری 1390 و سالنامه وزرات آموزش و پرورش (1390) به تفکیک شهرستانهای کشور استخراج و براساس رویکرد سیستمی به صورت شاخص تبدیل شده است. به منظور ارزیابی نابرابری، این مفهوم در دو بعد شاخصهای درونداد و برونداد و 33 شاخص مورد سنجش قرار گرفت. تکنیک مورد استفاده برای شاخصسازی تکنیک ویکور میباشد و وزن ابعاد، مولفهها و شاخصها با براساس نظرات 10 تن از صاحبنظران و اساتید تعیین و در محاسبات مورد استفاده قرار گرفت. همچنین به منظور انجام تحلیلهای فضایی، پس از انتقال دادهها به نرمافزار Arc gis از تکنیکهای آماری فضایی شامل خوشهبندی فضایی و تحلیل لکههای داغ استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که شهرستانهای مرزی کشور نسبت به مرکز دارای نابرابری در توزیع امکانات و بهره مندی از آموزش هستند و این نابرابری در شهرستانهای جنوبی کشور نظیر استانهای بوشهر و سیستان و بلوچستان نمایانتر است. نتایج تحلیلها مبین نیاز شهرستانهای کمتر برخوردار از آموزش به برنامهریزی و توجه ویژه سیاستگذاران این حوزه به این مناطق میباشد. در ایران رشد کمی و بی سابقة نهادهای آموزشی از خردترین پایه تا آموزش عالی طی دو دهة اخیر فزونی یافته است اما نتایج برخی مطالعات نشان میدهد شاخص توسعه آموزشی از توزیع جغرافیایی عادلانه برخوردار نیست. لذا این پژوهش با هدف شناخت و تحلیل فضایی نابرابری آموزشی در بین شهرستانهای کشور انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی – تحلیلی میباشد و دادههای این تحقیق از نتایج سرشماری 1390 و سالنامه وزرات آموزش و پرورش (1390) به تفکیک شهرستانهای کشور استخراج و براساس رویکرد سیستمی به صورت شاخص تبدیل شده است. به منظور ارزیابی نابرابری، این مفهوم در دو بعد شاخصهای درونداد و برونداد و 33 شاخص مورد سنجش قرار گرفت. تکنیک مورد استفاده برای شاخصسازی تکنیک ویکور میباشد و وزن ابعاد، مولفهها و شاخصها با براساس نظرات 10 تن از صاحبنظران و اساتید تعیین و در محاسبات مورد استفاده قرار گرفت. همچنین به منظور انجام تحلیلهای فضایی، پس از انتقال دادهها به نرمافزار Arc gis از تکنیکهای آماری فضایی شامل خوشهبندی فضایی و تحلیل لکههای داغ استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که شهرستانهای مرزی کشور نسبت به مرکز دارای نابرابری در توزیع امکانات و بهره مندی از آموزش هستند و این نابرابری در شهرستانهای جنوبی کشور نظیر استانهای بوشهر و سیستان و بلوچستان نمایانتر است. نتایج تحلیلها مبین نیاز شهرستانهای کمتر برخوردار از آموزش به برنامهریزی و توجه ویژه سیاستگذاران این حوزه به این مناطق میباشد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فتح الله ویسی ناب | veysi nab
دانشجوی دکتری
فریدون بابایی اقدم | babaei agdam
عضو هیئت علمی
خالد علی پور |
باشگاه پژوهشگران
چیا نیازی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1384_266.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-313792.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات