این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۴۲، شماره ۷۵۵، صفحات ۵۸-۶۸

عنوان فارسی مقایسه‌ی اثربخشی ویتامین دی، توانبخشی شناختی، تحریک جریان متناوب مغز و ترکیب درمان توانبخشی شناختی و تحریک جریان متناوب مغز بر افسردگی سالمندان مبتلا به نقص شناختی خفیف
چکیده فارسی مقاله مقاله پژوهشی مقدمه: افسردگی، پیش‌بینی‌کننده‌ی نقص شناختی در افراد سالمند می‌باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه‌ی اثربخشی ویتامین D، توانمندسازی شناختی (Cognitive rehabilitation therapy) CRT، تحریک فراجمجمه‌ای مغز (transcranial alternating current stimulation) tACS و ترکیب دو درمان (CRT+tACS) بر کاهش افسردگی سالمندان مبتلا به نقص شناختی خفیف بود. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی نیمه تجربی است که 32 فرد دارای نقص شناختی خفیف بعد از تکمیل تست افسردگی Beck
(Beck Depression Inventory) BDI و (Montreal Cognitive Assessment) MoCA در چهار گروه درمانی بصورت تصادفی اختصاص داده شدند. مداخله‌ی CRT، tACS و CRT+tACS هر کدام 12 جلسه و هفته‌ای دوبار برگزار گردید. هر جلسه CRT و tACS20 دقیقه و هر جلسه درمان توانبخشی شناختی بعلاوه tACS به مدت 40 دقیقه اجرا گردید و در گروه دریافت ویتامین D به مدت 6 هفته روزانه 20 میکروگرم معادل با 800 IU ویتامین D دریافت کردند. قبل از انجام پژوهش تست افسردگی Beck (BDI) و تست MoCA و در پایان پژوهش BDI گرفته شد تا اثربخشی درمان‌ها بر کاهش افسردگی بررسی شود. به منظور تحلیل نتایج از آزمون آماری اندازه‌گیری مکرر با سطح معنی‌داری کمتر از 0/05 مختلط استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج بدست آمده در گروه‌CRT  شاهد کاهش معنی‌دار نمرات افسردگی بک از 11 به 9 بودیم. در گروه ACS، CRT+tACS و ویتامین D تفاوت بین نمرات افسردگی معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: بر اساس مطالعه‌ی حاضر، CRT باعث کاهش نمره‌ی افسردگی در بین افراد دارای نقص شناختی خفیف می‌شود و این درمان در مقایسه با tACS، CRT+tACS و ویتامین D مؤثرتر بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال شناختی، افسردگی، بازتوانی شناختی، تحریک الکتریکی متناوب فراجمجمه‌ای مغز، ویتامین D،

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Vitamin D, Integrated Cognitive Rehabilitation Therapy, Transcranial Alternating Current Stimulation on Depression in Patients with Mild Cognitive Impairment
چکیده انگلیسی مقاله Background: Depression is a predictor of cognitive impairment in aged people. This study aimed to compare the effect of Vitamin D, integrated cognitive rehabilitation therapy (CRT), transcranial alternating current stimulation (tACS), and a combination of CRT and tACS on depression in patients with mild cognitive impairment (MCI). Methods: The present study is a semi-experimental clinical trial study in which 32 people with mild cognitive impairment were randomly assigned to four treatment groups after completing the Beck Depression Test and the Mocha Test. CRT, tACS, and CRT + tACS interventions were held twice a week for 12 sessions each. Each session of CRT and tACS lasted 20 minutes, and each session of cognitive rehabilitation treatment plus TACS was performed for 40 minutes, and the group receiving vitamin D; received 20 micrograms equivalent to 800 IU of vitamin D daily for six weeks. Before conducting the research, the Beck depression test (BDI) and MoCA test were taken, and at the end of the research, BDI was taken to check the effectiveness of treatments on reducing depression. To analyze the results, the repeated measurement statistical test with a significance level of less than 0.05 was used. Findings: The results showed that the depression scores decreased significantly in the cognitive rehabilitation intervention group from 11 to 9. However, no significant difference was observed in the transcranial alternating current stimulation (tACS) and combination of CRT and tACS and vitamin D groups. Conclusion: According to the present study, CRT decreased depression scores in MCI, and it is more effective in reducing depression compared to tACS, CRT+tACS, and vitamin D.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اختلال شناختی, افسردگی, بازتوانی شناختی, تحریک الکتریکی متناوب فراجمجمه‌ای مغز, ویتامین D

نویسندگان مقاله فریبا ابراهیم بابایی |
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

کوروش امرایی |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

Firoozeh غضنفری |
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

پریسا طاهری |
دانشیار، گروه پزشکی داخلی، بیمارستان آیت الله طالقانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jims.mui.ac.ir/article_31130_12438d46d1f4031a29c90b1330a71ce0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات