این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر ترکیبی آموزش مبتنی بر پذیرش وتعهد و قرص چای سبز بر ولع مصرف‌ در معتادین به تریاک
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:  امروزه، سوء مصرف مواد به یکی از مشکلات مهم در جوامع تبدیل شده است. ولع مصرف هسته اصلی سوء مصرف مواد می‌باشد.هدف مطالعه حاضر تاثیر ترکیبی آموزش مبتنی بر پذیرش وتعهد  و قرص چای سبز بر ولع مصرف‌ در معتادین به تریاک بود.
روش بررسی:  روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با  گروه کنترل بود. جامعه آماری افراد معتاد به تریاک  در کلینیکهای ترک اعتیاد شهر تبریز  بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر  بود ند که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی ساده در 4 گروه گمارده شدند. گروه دریافت کننده قرص چای سبز، گروه درمان ترکیبی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اساس پروتوکل هیز به مدت 8 جلسه یک و نیم ساعته و قرص چای سبز ، گروه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه کنترل که هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. شرکت کنندگان به وسیله ی پرسشنامه وسوسه صالحی فدردی، برعرفان و ضیایی پیش از شروع مداخله و جلسه پایانی  ارزیابی شدند. داده‌ها بااستفاده از تحلیل کوارایانس چند متغیری و تک متغیری همراه  با آزمون بنفرونی مورد تحلیل قرار گرفتند.
 یافته­ ها: قرص چای سبز و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد  بر ولع مصرف معتادین به تریاک تاثیر داشت (0/05P<) تفاوت معنی داری بین تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و چای سبز بر ولع مصرف وجود نداشت (0/05P>). بین میزان تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد همراه با چای سبز در مقایسه با تاثیر هر یک به تنهایی بر ولع مصرف معتادین به تریاک تفاوت وجود داشت (0/05P<).
نتیجه­ گیری: استفاده همزمان از آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد  و چای سبز اثر بیشتری در کاهش ولع مصرف معتادین به تریاک در مقایسه با اثر هر کدام به تنهایی دارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قرص چای سبز، آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، تریاک

عنوان انگلیسی The combined effect of education based on acceptance and commitment and green tea tablets on cravings in opium addicts
چکیده انگلیسی مقاله Background & aim:  
 Drug abuse has become one of the important problems in society. Craving is the core of drug abuse. The aim of this study was to investigate the combined effect of education based on acceptance and commitment and green tea tablets on cravings in opium addicts.
Methods: The research method was a semi-experimental pre-test-post-test design with a control group.  The statistical population of this study was opium addicts in addiction treatment clinics of Tabriz. The research sample consisted of 40 people selected by available sampling methode and simple randomly assigned to 4 groups. The group receiving green tea tablets, Combined therapy group based on acceptance and commitment training with the Hayes protocol for 8 sessions of one and a half hours and grean tea tablets, Education group based on acceptance and commitment, the control group did not receive any intervention. The participants were evaluated through Salehi Fedredi, Barefan and Ziaei, temptation questionnaire before the intervention, and the final session. Data were analyzed using multivariate and unilabiate analysis of covariance with Benferoni test.
 Results: The results showed that green tea tablets and education based on acceptance and commitment had an effect on craving in opium addicts (P <0.05) and there was no significant difference between the effect of education based on acceptance and commitment and green tea on craving. There was a difference between the effect of education based on acceptance and commitment with green tea compared to the effect of each alone on craving in opium addicts (P <0.05).
Conclusions: The simultaneous use of education based on acceptance and commitment and green tea tablets has more effect in reduction of craving in opium addicts compared to the effect of each one alone.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Green Tea, Acceptance and Commitment Based Therapy, Opium

نویسندگان مقاله امیر رضا کرمی بناری | Amir reza Karamibonarii
Department of pharmacology, Faculty of Veterinary Medicine, Shabestar Branch, Islamic Azad University, Shabestar, Iran.
گروه فارماکولوژی، دانشکده دامپزشکی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران

احد اهنگر | Ahad Ahangar
Department of psychology, Faculty of humanities, Shabestar Branch, Islamic Azad University, Shabestar, Iran.
واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران

مجید ترابی نیکجه | Majid Torabinikjeh
Tabriz branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
دانشگاه ازاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2756-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات