این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۱۱۸-۱۳۲
عنوان فارسی
تعیین اثربخشی مدل درمانی فرایند تثبیت مجدد (TRP) بر کارکردهای اجرایی، انعطافپذیری عصبشناختی و طرحوارههای مرتبط با اختلال افسردگی در جانبازان اعصاب و روان بالای ۲۵ درصد
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف
: اختلال افسردگی اساسی با نقایص شناختی و عملکرد اجرایی همراه است. هدف این مطالعه تعیین میزان اثربخشی آموزش مدل درمانی فرایند تثبیت مجدد بر کارکردهای اجرایی، انعطافپذیری عصبشناختی و اصلاح طرحوارههای مرتبط با اختلال افسردگی در جانبازان اعصاب و روان بالای 25 درصد بود.
مواد و
روشها
: روش مطالعه نیمهآزمایشی در قالب طرح پیشآزمون- پسآزمون و دوره پیگیری 45 روزه بود. از بین50 نفر جانباز اعصاب و روان بالای 25 درصد که سابقه بستری در بیمارستان نیایش تهران را داشتند، تعداد40 نفر پس از تخصیص تصادفی در گروه آزمایش و کنترل، به مدت 12 جلسه90 دقیقهای در هفته یک بار به مدت 3 ماه تحت مداخله قرارگرفتند. ابزار پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه افسردگی بک (1996)، طرحوارههای هیجانی لیهی (2002)، کارتهای ویسکانسین (2008)، آزمون استروپ رنگی (1935) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس وندروال (2010). دادهها با استفاده از نرمافزار 24spss تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها
:
نتایج تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش مدل درمانی تثبیت مجدد بر کارکردهای اجرایی، انعطافپذیری عصبشناختی و طرحوارههای هیجانی افراد نمونه بهطور معناداری اثربخش بوده است. این نتیجه در مرحله پیگیری نیز دوام داشت (0/05
نتیجهگیری
:
مدل درمانی فرایند تثبیت مجدد با اصلاح حافظه آسیبزا و کاهش علایم افسردگی، موجب بهبود عملکرد اجرایی، افزایش انعطافپذیری عصبشناختی و اصلاح طرحوارههای سازگار و ناسازگار در جانبازان بالای 25 درصد مؤثر واقع شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تثبیت حافظه، کارکردهای اجرایی، انعطافپذیری عصب شناختی، طرحواره، افسردگی اساسی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the Effectiveness Therapeutic Reconsolidation Process Model (TRP) on Executive Functions, Neuroplasticity and Schemas Associated with Major depressive Disorder in Veterans Over 25% of Nerves
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
:
Major depressive disorder is concomitant with cognitive deficits and executive function. This study aimed to determine the effectiveness therapeutic reconsolidation process model on executive functions, neuroplasticity, and schemas associated with major depressive disorder in veterans with over 25% of nerves
.
Materials and Methods
:
The study method was semi-experimental in the form of pre-test, post-test, and 45-day follow-up. Among the 50 nerves veterans above 25%, who had a history of being admitted to Niayesh Hospital in Tehran, 40 people were randomly assigned to the experimental and control groups and underwent intervention for 12 sessions of 90 minutes once a week for 3 months. The research tools were: Beck Depression Questionnaire (1996), Leahy Emotional Schemas (2002), Wisconsin Cards (2008), Stroop Color Test (1935), and Dennis Vanderwaal's Cognitive Flexibility Questionnaire (2010). Data were analyzed using 24spss software.
Results
:
The results of mixed variance analysis with repeated measurement showed that the training of the therapeutic reconsolidation process model was significantly effective on the executive functions, neuroplasticity and emotional schemas of the sample people. This result also lasted in the follow-up phase (P<0.05).
Conclusion:
the effective therapeutic reconsolidation process model was able to improve executive function, increase neuroplasticity, and compatible emotional schemas and maladaptive schemas in veterans over 25% of nerves by correcting traumatic memory and reducing depressive symptoms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تثبیت حافظه, کارکردهای اجرایی, انعطافپذیری عصب شناختی, طرحواره, افسردگی اساسی
نویسندگان مقاله
رضا سلمانی پور نقلبری |
دانشجوی دکتری روانشناسی،گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
علیرضا پیرخائفی |
دانشیار عصب روانشناسی، گروه روانشناسی، واحدگرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، ایران
جاوید پیمانی |
. استادیار نوروساینتیست، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
علی اکبر فروغی |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsums.medsab.ac.ir/article_1621_4c3e138a3b732cf50de26a25e3cdf5a1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات