این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۱۴۶-۱۵۷

عنوان فارسی اثربخشی روایت درمانی بر فراهیجان و کنش تأملی در بین نوجوانان دختر شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی روایت درمانی بر فراهیجان و کنش تأملی در بین نوجوانان دختر شهر اصفهان بود. مواد و روش­ها: روش پژوهش از نوع نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری، کلیه دختران نوجوان شهر اصفهان بودند که با نمونه‌گیری دسترس، 40 نفر، انتخاب و به­صورت روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش پرسش‌نامه­های فراهیجان میتمنسگرابر (2009) و کنشوری تأملی فوناگی (2016) بودند. گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقه­ای مداخله روایت‌درمانی مبتنی بر پروتکل دی­مانک (1998) دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشتند. داده­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-23 و در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه­گیری­های تکراری) تجزیه و تحلیل شدند (001/0>p). یافته­ها: میانگین و انحراف معیار پس‌آزمون فراهیجان مثبت در گروه آزمایش 3/92± 25/95در گروه کنترل 2/91± 19/55و فراهیجان منفی 2/60± 7/15 و  2/91±13/10و نمرات کنش تأملی در مرحله پس‌آزمون 7/23± 66 و 5/63± 39/16بود که یافته­ها نشان داد میانگین نمرات فراهیجان مثبت و کنش تأملی نسبت به گروه کنترل به­صورت معناداری افزایش یافته و میانگین نمرات فراهیجان منفی نسبت به گروه کنترل کاهش یافته بود (0/001>p). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که روش روایت‌درمانی در ارتقای سلامت روان دختران نوجوان و بهبود مؤلفه­های شناختی و هیجانی آن­ها مؤثر محسوب می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روایت درمانی، فراهیجان، کنش تاملی، دختران نوجوان،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Narrative Therapy on Meta-Emotion and Reflective Functioning Among Adolescent Girls in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of the present study was the effectiveness of narrative therapy on meta emotion and reflective functioning among adolescent girls in Isfahan city. Materials and Methods: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group with a 2-month follow-up phase. The statistical population included all adolescent girls aged in Isfahan city. 40 people were selected by available sampling and replaced in two experimental and control groups by a simple random method. The research tools were Fonagy's Reflective Functioning questionnaire (2016) and Mitmansgruber's meta-emotion questionnaire (2009). The experimental group gave 8 sessions of 90-minute narrative therapy intervention based on De Manck's (1941) protocol and the control group was on the waiting list. The data were analyzed using SPSS-23 software and at two descriptive (mean and standard deviation) and inferential (variance analysis with repeated measurements) levels (P<0.001). Results: The mean and standard deviation for the post-test stage of positive meta-emotion were 25.95±3.92 and 19.55±2.9, negative meta-emotion 7.15±2.60 and 13/10±2/91, and reflective functioning in the post-test stage 66±7.23 and 39.16±5.63 in the control group. That the findings showed that mean positive meta-emotion and reflective functioning to the control group had increased significantly and mean negative meta-emotion to the control group had increased decreases (P<0.001). Conclusion: Based on this, it can be concluded that the narrative therapy method improves the mental health of adolescent girls and improves their cognitive and emotional components.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روایت درمانی, فراهیجان, کنش تاملی, دختران نوجوان

نویسندگان مقاله فاطمه دافعیان |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران

زهرا یوسفی |
استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://jsums.medsab.ac.ir/article_1619_cd8a7a5bce5e45742900f151916a4cef.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات