این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۶۲۵-۶۴۷

عنوان فارسی تأثیر فرهنگ ‌سازمانی بر تعهد سازمانی: نقش میانجی گرایش کارآفرینانه در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرهنگ ‌سازمانی بر تعهد سازمانی با نقش میانجی گرایش کارآفرینانه در ادارات تابعه مدیریت تدارکات و امور کالا در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است. جامعه آماری تحقیق شامل 470 نفر از مدیران و کارشناسانِ 23 اداراه تابعه در مدیریت تدارکات و امور کالا بود که با روش نمونه‌گیری طبقه­ای تصادفی و براساس فرمول کوکران،  211 نفر به‌‌عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه بود که روایی آن توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه و پایایی آن با روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و نرم­افزار Smart PLS انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار فرهنگ ‌سازمانی بر تعهد سازمانی ( با ضریب 50/0)، فرهنگ ‌سازمانی بر گرایش کارآفرینانه (با ضریب 90/0) و گرایش کارآفرینانه بر تعهد سازمانی (با ضریب 46/0) است. در نهایت، گرایش کارآفرینانه به عنوان میانجی در تأثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی با ضریب 42/0 تأثیرگذار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impact of Organizational Culture on Organizational Commitment: Role of Mediating Entrepreneurial Orientation in National Iranian South Oil Company
چکیده انگلیسی مقاله The present study evaluates effects of organizational culture on organizational commitment with emphasis on the role of mediator entrepreneurial orientation departments within the material procurement management at national Iranian south oil company. Statistic population included of 470 experts and managers, 23 departments within the material procurement management that using stratified random sampling and Cochran formula, 211 were select as the sample size. Data was gather by questionnaire that validity of faculty members and reliability using a composite reliability and Cronbach's alpha confirmed. Data analysis using Structural Equation Modeling (SEM) with Partial Least Squares (PLS) approach and Smart PLS software conducted. The results indicate a positive and significant impact of organizational culture on organizational commitment (0.50), organizational culture on entrepreneurial orientation (0.90) and entrepreneurial orientation on organizational commitment (0.46), and entrepreneurial orientation as a mediator in the effect of organizational culture on organizational commitment intensity (0.414) influence.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی بصیرت |
استادیار گروه مدیریت، واحد بین المللی خرمشهر- خلیج فارسّ، دانشگاه آزاداسلامی،خرمشهر،ایران

مرتضی اکبری |
استادیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

صاحب ایمانی |
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر- خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران

عامر دهقان نجم ابادی | dehghan najm abadi
دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_58903_27ce447f57fb7c933b12d4bd8bfec4c1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-314215.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات