این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۸۸۳-۹۰۷

عنوان فارسی نقش میانجی توانمندسازی روان‌شناختی در تبیین ارتباط رهبری تحول‌آفرین و درگیری شغلی کارکنان
چکیده فارسی مقاله  هدف از این پژوهشتحلیل ارتباط رهبری تحول‌آفرین و درگیری شغلی کارکنان با میانجی‌گری توانمندسازی روان‌شناختی بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کارکنان اداره کل آموزش‌وپرورش استان کردستان است که تعداد آن‌ها 200 نفر می‌باشد. نمونه‌ای به حجم 127 آزمودنی به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه رهبری تحول‌آفرین برنز و بس، توانمندسازی روان‌شناختی وتن و کمرون، و پرسشنامه درگیری شغلی کاننگو بود که روایی ظاهری و پایایی آن‌ها به ترتیب با استناد به نظر متخصصان و ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با آزمون‌های همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی ساده و چندگانه، و تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج نشان داد ترکیبی از مؤلفه‌های رهبری تحول‌آفرین نقش معناداری در پیش‌بینی درگیری شغلی کارکنان داشتند. نتایج همچنین نشان داد توانمندسازی روان‌شناختی می‌تواند نقش میانجی را در ایجاد یا افزایش ارتباط بین مؤلفه‌های رهبری تحول‌آفرین و درگیری شغلی کارکنان ایفا کند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Mediatory role of Psychological Empowerment in Explaining Relationship between Transformational Leadership and Job Engagement
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to analyze the relationship between Transformational leadership and job engagement by mediating role of psychological empowerment. Concerning it's purpose, the study is practical and considerate the data collection procedure it is a descriptive correlation study. The population of the study includes all Kurdistan Province Education Office staff (200 subjects) which samples of 127 subjects were chosen through simple random sampling procedure. The instruments used were the Transformational Leadership Questionnaire, Psychological Empowerment questionnaire and Job Engagement Questionnaire. The validity and reliability of the questionnaires were verified using expert judgment and Alfa – Cronbach. Data were analyzed using Pearson correlation, one sample t test, multiple and simple linear regression, and path analysis. The results revealed that dimensions Transformational leadership impact on job engagement. Results also showed that psychological empowerment can played role of mediator in create or increase the relationship between the components of transformational leadership and job engagement.      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رفیق حسنی |
استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی سنندج (Islamic azad university of sanandaj)

معصومه توکلی |
کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات زنجان، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

خلیل زندی |
دانشجوی دکتری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_58904_c2fded50af724442dfd7a634514cbf16.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-314227.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات