این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۳، شماره ۸۷، صفحات ۹۳-۱۱۲
عنوان فارسی
مطالعه رابطه فرهنگ و زندگی روزمره در شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی فیسبوک)
چکیده فارسی مقاله
شبکههای اجتماعی مجازی با توجه به ساختار نوین ارتباطیخود تبدیل به بخشی عمده از زندگی روزمره مردم ایران شدهاند. نحوه عمل افراد در زندگی روزمره و روشهایی که از طریق ارتباط با دیگران بهکار میبرند تا زندگی خود را در شبکههای اجتماعی مجازی معنادار میکنند، موضوع مقاله حاضر است که با هدف فهم مؤلفههای فرهنگ و زندگی روزمره این شبکهها و ارتباط احتمالی آن با مؤلفههای عضویت کاربران در فیسبوک نوشته شده است. برای رسیدن به این هدف، از روش کیفی مردمنگاری مجازی، در میدان مطالعهای متشکل از 300 کاربر شبکه اجتماعی فیسبوک استفاده شد و جمعآوری دادههای آن از طریق مشارکت، مشاهده آنلاین و مصاحبههای عمیق و نیمه عمیق صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای زندگی روزمره و فرهنگ کاربران عبارتاند از: نمایش و اجرا، کثرت و ترس از گمشدن، روایت معمولی به جاری روایت رسمی، حساسیتزدایی از تابوها و در معرض دید قرار دادن حرفه و هنر. این مؤلفهها درواقع، نمایی از زندگی روزمره کاربران ایرانی و فرهنگ معمول حاکم بر فضای فیسبوک هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرهنگ، زندگی روزمره، شبکههای اجتماعی، مردمنگاری مجازی،
عنوان انگلیسی
Study of Relationship between Culture and Daily Life in Social Networks A Case Study of Facebook
چکیده انگلیسی مقاله
Given their modern communicational structure, virtual social networks have become a part of Iranians' everyday life. The present paper examines individuals' actions in everyday life and their methods of communicating with others in order to make their life meaningful in social media. It aims to shed lights on the components of culture and daily life governing these networks and their possible relationship with the components of the individuals being members of Facebook. This study uses the qualitative method of virtual ethnography to examine a population of 300 Facebook users. Data were collected through users' participation, online observation and deep interviews. According to the research findings, the components of culture and daily life of social networks’ users are as follows: demonstration and implementation, pluralism and fear of being lost, informal narrative as an alternative to formal narrative, desensitization of taboos and exposing profession and art. These components are in fact a view of Iranian users' daily life and the common culture governing Facebook.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Culture, Daily Life, Social Networks, Virtual Ethnography
نویسندگان مقاله
غزل بی بک آبادی |
دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
محمد سلطانی فر |
دکترای علوم ارتباطات، دانشیار دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
علی دلاور |
دکترای روان شناسی و علوم تربیتی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23259_24f07f38230e64604d3b87cd7dbb69e3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-314266.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات