این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۳، شماره ۸۷، صفحات ۱۱۳-۱۳۵

عنوان فارسی نقش استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه بر ارزش‌های اجتماعی (مطالعه موردی: جوانان و میانسالان ساکن در شهرهای پنج استان کشور)
چکیده فارسی مقاله حضور در فضای مجازی، بویژه در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه ، بنا بر ویژگی‌ها، امکانات و کارکرد‌های خاص این فضا و با عنایت به وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شهروندان در جامعه ایران، تأثیرات عمیقی بر جنبه‌های مختلف ارزش‌های اجتماعی کاربران در شهر‌های مختلف کشورمان می‌گذارد. مقاله حاضر، چگونگی این تأثیر را در میان دو نسل جوان و میانسال، مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش به روش پیمایش و از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه تشکیل می‌دهند و 512 نفر از دو نسل جوان و میانسال ساکن در پنج استان به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. یافته‌های به دست آمده نشان می‌دهد که بین استفاده از شبکه اجتماعی موبایلی و میزان تفاوت‌های ارزشی بین‌نسلی رابطه وجود دارد اما در بیشتر موارد، این همگرایی مثبت نیست و منجر به کاهش گرایش نسل‌های جوان و میانسال به ارزش‌های اجتماعی جامعه ایرانی شده است. همچنین بین میزان بهره‌مندی از شبکه اجتماعی، با ارزش‌های فرد‌گرایی، انتخاب پوشش مدرن و معیار‌های ظاهری همسرگزینی، رابطه معنادار و مستقیم برقرار است اما در ارزش‌های قانون‌گرایی، دین‌گرایی، مسئولیت‌پذیری و معیار‌های اخلاقی همسر‌گزینی، رابطه معنادار و معکوس است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Using Mobile-Based Social Networks on Social Values A case study of youths and adults residing in five Iranian provinces
چکیده انگلیسی مقاله Presence at virtual space – particularly in mobile-based social networks, due to their characteristics, options and special functions as well as social, political and cultural conditions of Iranian citizens – has a deep impact on users' different social values across various cities in Iran. The present paper studies the impact on two generations, i.e. the young and the adult. This research was carried out using a survey and the samples were selected by clustered sampling. The population consisted of mobile-based social networks users of which 512 individuals from both generations from across five different provinces were selected as samples of the study. Findings indicate that there is a relationship between using mobile-base social networks and the level of value-related inter-generational differences between the two generations in question. However, in most cases, this convergence is not positive and results in decreased tendency of both generations towards Iranian society social values. There is also a direct and significant relationship between using social networks and individualistic values, choice of modern dressing and superficial criteria for choosing a wife. However, there is an adversely significant relationship between law-abiding, tendency towards religion, accountability and ethical criteria for choosing wife.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23262_aeb6a3be07872aaa967bcadbdbb50f4d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-314267.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات