این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۴۵، صفحات ۷-۲۶
عنوان فارسی
کنش افتراقی سوالهای آزمون ریاضیات پایه چهارم مطالعه تیمز ۲۰۱۹ برحسب جنسیت
چکیده فارسی مقاله
هدف:
مطالعه حاضر با هدف بررسی کنش افتراقی سوالات آزمون ریاضیات مطالعه تیمز 2019پایه چهارم، برحسب جنسیت انجام شد.
روش پژوهش:
باتوجه به اینکه تحلیل برمبنای دادههای گردآوری شده از کشور ایران در مطالعه مذکور صورت گرفت؛ این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل ثانویه به شمار میآید.
یافتهها:
برای بررسی کنش افتراقی، ابتدا از میان 14 دفترچه سوال، دو دفترچه یک و هفت به صورت تصادفی انتخاب و نمونه پژوهش، شامل 861 نفر بودند. برای تحلیل از دو روش سنتی و نوین به ترتیب "روش رگرسیون لجستیک" و "روش خیدو لرد مبتنی بر مدل راش" استفاده شد. یافتهها نشان داد نتایج کنش افتراقی با هر دو روش یکسان بود و از 32 سوال دفترچه یک، چهار سؤال دارای کنش افتراقی بود که دو سؤال به نفع دختران و دو سؤال به نفع پسران بود. همچنین از 30 سؤال دفترچه هفت، سه سؤال کنش افتراقی داشت که دو سؤال به نفع پسران و یک سؤال به نفع دختران بود
نتیجهگیری:
در بررسی ساختار سوالهای دارای کنش افتراقی، مشخص شد در حیطههای محتوایی، پسران احتمالا در اعداد و دختران در هندسه تمایل به عملکرد بهتری داشتند. همچنین باتوجه به سطوح شناختی، احتمالا پسران تمایل به عملکرد بالاتری در بهکاربستن و استدلال داشته و در زمینه سوالهای مرتبط با زندگی تمایل به پاسخگویی صحیح برای پسران نسبت به دختران احتمالا بیشتر باشد. بنابراین، پیشنهاد میشود، سوالات دارای کنش افتراقی از طریق مصاحیه مبتنی بر تکلیف بررسی عمیق تری شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مطالعه تیمز،کنش افتراقی سؤال،آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضیات،جنسیت و دانشآموزان پایه چهارم،
عنوان انگلیسی
Title Differential Item Functioning of Fourth Grade Mathematics Test of the TIMSS 2019 Based on Gender
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The present study was conducted with the aim of investigating the differential item functioning of the fourth-grade mathematics items in the 2019 TIMSS according to gender.
Methods:
Given that the analysis is based on the data collected from Iran in aforementioned study, this research is descriptive and secondary analysis.
Results:
To investigate the differential item functioning (DIF), among the 14 booklets, two booklets (one and seven booklet)were randomly selected and the research sample consisted of 861 student. To analyzing DIF, two traditional and modern methods were used, respectively, "logistic regression method" and "Chi-2 Lord method based on Rush model".The findings showed that the results of DIF were the same with both traditional and modern methods, and out of 32 items in booklet one, four items had differential functioning which two items were in favor of girls and two items were in favor of boys. Also, out of 30 items in booklet seven, three items had a differential functioning, two items were in favor of boys and one item was in favor of girls.
Conclusion:
In examining the structure of questions with DIF, it was found that, boys were more likely than girls to correctly answer numbers items and girls were more likely than boys to correctly answer geometry items. Furthermore, boys were more likely than girls to correctly answer in applying and reasoning items, and they were more likely than girls to correctly answer life related problems. Thus, it is suggested that items with differential functioning be investigated more deeply through task-based interview.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مطالعه تیمز,کنش افتراقی سؤال,آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضیات,جنسیت و دانشآموزان پایه چهارم
نویسندگان مقاله
انسیه خلیل نژادی |
دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
مریم محسن پور |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
اعظم مقدم |
دانشآموخته دکتری سنجش و اندازه گیری، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_713306_6517b47e89e8edcbd9b6796727355a0c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات