این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های فلسفی – کلامی
، جلد ۱۸، شماره ۷۰، صفحات ۱۳۱-۱۵۱
عنوان فارسی
چکیده فارسی مقاله
عرفان نظرى، در قیاس با عملى، عنوان رشتهاى است در علوم اسلامى که عمدتاً براساس آثار ابن عربى و خصوصاً شارحان وى، در دانشگاه بطور رسمى و در حوزه بهطور غیررسمى، خوانده مىشود. تفکیک و چنانکه در تاریخ علوم اسلامى خوانده شده، به دو بخش نظرى و عملى، امرى اعتبارى و متأخّر است و لذا سابقه طولانى قدیمى ندارد. هیچگاه عارفان بزرگ مسلمان نمىپذیرفتند که عرفان، علمى خواندنى و به اصطلاح درسى و اکتسابى باشد؛ ولى بنا به دلایل مختلف ـ از جمله دفاع از آن در مقابل منکران و مخالفانشـ براى عرفان نیز مثل سایر علوم و فنون موضوع، مسائل و مبادى قائل شدند. حُسن این کار تثبیت عرفان به عنوان یک علم در میان دیگر علوم اسلامى بود ولى عیبش آنکه ارتباطش را با انسان و حیات فردى و اجتماعى او و اصناف مردم از دست داد. تبدیل عرفان به یک علم کاملاً نظرى و انتزاعى، باعث شد رابط محکم سابق آن با اخلاق، احوال و سلوک فردى اجتماعى، با هنر و فن، و خلاصه فعلیّت اجتماعى سست و حتى قطع شود و اصناف عامه مردم از آن محروم شوند. همین امر است که باعث شده مخالفتهایى با عرفان نظرى از جانب اصحاب گوناگون مثل اهل هنر و ادب و سالکان طریقت عرفانى اظهار شود. در این نوشته، سعى بر آن است که سیر و عوامل پیدایش عرفان نظرى و آثار جدایى آن از حقیقت جامع عرفان شرح داده شود و انواع نقد منتقدان و دلایل آنها در عصر حاضر مورد تحلیل و بررسى قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Theoretical mysticism and its relation to society
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهرام پازوکی |
دانشیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات