این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بازنمایی رابطۀ «آکل و مأکول» در داستان‌های کودک و نوجوان: با رویکرد «تفکر خلاف‌واقع»
چکیده فارسی مقاله هنگامی که یکی از شخصیت‌های داستان توسط شخصیتی دیگر خورده می‌شود، خواننده به‌طور خودکار سناریوی خلاف‌واقعی را تصور می‌کند که می‌توانست به‌جای واقعیتِ موجود اتفاق بیفتد و از قربانی شدنِ مأکول پیش‌گیری شود. این مقاله بر آن است که در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، به چگونگی نقش طرحوارۀ تفکر خلاف‌واقع، در بازنماییِ طعمه‌شدگیِ قربانی پاسخ دهد. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی- قیاسی و با رویکرد روایت‌شناسی شناختی در گسترۀ داستان‌های گروه سنی «الف»، «ب» و «ج» انجام شده است. روایت‌شناسی شناختی به مطالعۀ عوامل تداعی‌کننده و تفسیرساز متن می‌پردازد. نتیجۀ پژوهش نشان می‌دهد که در این داستان‌ها بازنماییِ موقعیتِ طعمه‌شدگیِ مقتول را‌ می‌توان بر اساس جهت و ساختارِ تفکرِ خلاف‌واقعی که القا می‌کند، به دو جهتِ «رو به بالا» و «رو به پائین» و دو ساختارِ «افزایشی» و «کاهشی» دسته‌بندی کرد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روایت‌شناسی شناختی،داستان کودک،تفکر خلاف‌واقع،قتل،آکل و مأکول.

عنوان انگلیسی Representation of the Relationship between "Corrosive and Eaten" in the Children's and Adolescent Stories: With the Approach of "Counterfactual Thinking"
چکیده انگلیسی مقاله When one of the characters in the story is eaten by another character, the reader automatically imagines a counterfactual scenario that could have happened instead of the existing reality and prevent the victimization of the eaten. This article aims to respond to the role of counterfactual thinking in the representation of the victim's eating in the children's and adolescent stories. The current research was conducted with the qualitative-comparative content analysis method and cognitive narratology approach in the range of stories of age groups "A", "B" and "C". Cognitive narratology studies the associative and interpretative factors of the text. The result of this research shows that: in these stories, the representation of the victim's situation can be divided into two directions (upward and downward) and two structures (increasing and decreasing).
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Narratology,Children&apos,s Story,Counterfactual Thinking,Murder,Corrosive and Eaten.

نویسندگان مقاله امیر حسین زنجانبر | امیرحسین Zanjanbar
Children ̓s and Young Adult Literature, Payame Noor University, Tehran, Iran.
کارشناسی‌ارشد، ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48268-16&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات