این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی فقیهان صفوی و ابومسلم نامه‌خوانی
چکیده فارسی مقاله شخصیت ابومسلم خراسانی، به صورت­های گوناگونی در متون بازتاب یافته است. در منابع حدیثی، غالباً ابومسلم به عنوانِ کسی که مخالف امامانِ شیعه بوده و امامان وی را طرد کرده­ بودند، معرفی شده است. در متون جدلی-کلامی، ابومسلم منتقم آل علی و براندازندۀ سبّ امامان و نابودکنندۀ اُمویان معرفی شده است. اما در داستان­های عامیانه و به خصوص روایت­هایی که امروزه بانام ابومسلم­‌نامه می­شناسیم، ابومسلم نه تنها شخصی شیعی، بلکه از شیعیان خاص است که تعالیم معنوی ائمه را هم دریافت کرده و خود اهل طریقت است و صاحب کرامات. همین تصویر از ابومسلم، از طریق سُنّت قصه­خوانی در محافل صوفیانه نیز وارد شد و بعدها جزو ارکان مهم دعوتِ خانقاهِ صفوی قرار گرفت. پس از به قدرت رسیدنِ صفویان، صوفیان صفوی با ترویج قصه­های ابومسلم در میانِ مردم، هم اهداف قیام صفویان را زنده نگه می­داشتند و هم بر مریدانی خود می­افزودند. فقیهان دربار صفوی، در تلاش برای کاستن از قدرت صوفیان، نخست متوجه این امر شدند و به تحریم قصه­خوانی و تخریب شخصیت ابومسلم خراسانی پرداختند. در این مقاله نشان داده­ایم که تحریم قصه و قصه­خوانی و مخدوش کردنِ چهرۀ ابومسلم، یکی از گام­های اساسی فقیهان برای مقابله با گسترش تصوف در دورۀ صفوی بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ،ابومسلم‌نامه،قصه‌خوانی،فقیهان،نقد تصوف

عنوان انگلیسی Safavid jurists and Abu Muslim nama
چکیده انگلیسی مقاله
  The personality of Abu Muslim Khorasani has been reflected in various forms in the texts. In the hadith sources, Abu Muslim is often introduced as someone who was against the Shiite imams and who had rejected him. In polemical-theological texts, Abu Muslim is introduced as the avenger of Ali's family, the overthrower of the sword of the Imams, and the destroyer of the Umayyads. But in the folk stories and especially in the narrations that we know today as Abu Muslim name, Abu Muslim is not only a Shia person, but also one of the special Shiites who received the spiritual teachings of the imams and is himself a follower of the Tariqat and the possessor of virtues.
  The same image of Abu Muslim entered the Sufi circles through the tradition of story-telling, and later became one of the important pillars of the Safavid Khanqah Da'wah. After the Safavids came to power, the Safavid Sufis, by promoting the stories of Abu Muslim among the people, both kept alive the goals of the Safavid uprising and increased their followers. The jurists of the Safavid court, in an effort to reduce the power of the Sufis, first noticed this and banned the reading of stories and the destruction of Abu Muslim Khorasani's personality. In this article, we have shown that banning stories and reading stories and distorting Abu Muslim's face was one of the basic steps taken by jurists to counter the spread of Sufism in the Safavid period.
    
    "Community
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Abu Muslim nama,reading stories,jurists,criticism of Sufism

نویسندگان مقاله سعید مهری | سعید mehri
University lecturer
مدرس دانشگاه


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-59707-7&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات