این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۳۶-۱۴۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان بر استرس تحصیلی و کیفیت خواب دانشجویان با اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استرس تحصیلی و کیفیت خواب از پیامدهای اضطراب اجتماعی است، بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان بر استرس دوره تحصیلی و کیفیت خواب دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی است.
روش ها: . روش این پژوهش نیمه آزمایشی، پیش آزمون- پس آزمون و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند در تابستان و پاییز سال 1399- 1398 بود که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، ابتدا 60 دانشجوی دارای نمره بالا در اختلال اضطراب اجتماعی و عدم تحمل بلاتکلفی شناسایی شدند و سپس بعد از انجام مصاحبه تشخیصی، و بر اساس ملاک های ورود، به روش هدفمند انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی در سه گروه (هر گروه 20 نفر) آموزش شناختی رفتاری متمرکز بر عدم تحمل بلاتکلفی، آموزش تنظیم هیجان (هر کدام 10 جلسه گروهی) و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه­های اضطراب فراگیر، اجتماعی، کیفیت خواب و استرس دانشجویی بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با اسـتفاده از نـرم افـزار SPSS نسخه 25 و بـه روش تحلیل کواریانس انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد در هر دو گروه مداخله، نمرات استرس تحصیلی و کیفیت پایین خواب در دوره پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون کاهش یافته  است (001/0P<).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اثربخشی هر دو آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان بر کاهش استرس تحصیلی و کیفیت خواب بود، بنابراین به مشاوران و متخصصان تعلیم و تربیت توصیه می شود که برای کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب دانشجویان مضطرب از آموزش های شناختی رفتاری و تنظیم هیجان استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اثربخشی، آموزش شناختی رفتاری، عدم تحمل بلاتکلیفی، اضطراب اجتماعی، تنظیم هیجان، کیفیت خواب، استرس تحصیلی

عنوان انگلیسی The effectiveness of cognitive-behavioral education based on uncertainty intolerance and emotional regulation on academic stress and sleep quality of students with social anxiety disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Academic stress and sleep quality are the main issues of social anxiety disorder. The aim of this study was  to examine the effectiveness of cognitive-behavioral education based on intolerance of uncertainty and emotional regulation on academic stress and sleep quality of students with social anxiety disorder.
Methods: The method of the present study is quasi-experimental with a control group. The statistical population was the students of Islamic Azad University of Birjand in summer and autumn 2020. For that purpose, a total of 60 students with high scores of social anxiety and intolerance of uncertainty disorders were identified by the purposive sampling technique. In the next step, a diagnostic interview was conducted on the candidate students. Finally, the tested students were randomly split into two experimental (Education based on intolerance of uncertainty and emotional regulation) and one control groups. The experimental group was trained for ten sessions of an hour and half for diagnosis and treatment of reading disorders. The social anxiety, sleep quality and student stress questionnaires were distributed between the students. Statistical data analysis was performed by IBM SPSS Statistics 25.
Results: The results showed that the academic stress and sleep quality scores of students have reduced in posttest compared to pretest groups (p<0.001).
Conclusions: The results indicate the effectiveness of cognitive-behavioral education based on intolerance of uncertainty and emotional regulation on decrease the academic stress and sleep quality. Therefore, the cognitive-behavioral education and emotional regulation method is suggested to counselors and education experts to decrease the stress and improving the sleep quality of students especially anxious students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Effectiveness, Cognitive-Behavioral Education, Intolerance of Uncertainty, Social Anxiety, Emotional Regulation, Sleep Quality, Academic stress

نویسندگان مقاله مریم جامی | maryam jami
Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad university, Birjand, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی. بیرجند. ایران.

فاطمه شهابی زاده | fatemeh shahabizadeh
Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad university, Birjand, Iran
دانشیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.

محمد حسین سالاری فر | mohamd hosain salarifar
Assistant Professor, Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad university, Birjand, Iran and Faculty of Education and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران

تکتم سادات طباطبایی | toktam sadat tabatabaee
Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad university, Birjand, Iran
استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران

محمد حسن عنی فر | mohamad hasan ghanifar
Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad university, Birjand, Iran
استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3044-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات