این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۵۸

عنوان فارسی تبیین درگیری شغلی معلمان بر اساس جو اخلاقی مدرسه و کیفیت زندگی کاری شان (مورد مطالعه: معلمان شهرستان کاشان)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: معلم ها نقش اساسی در تربیت سرمایه های انسانی هر جامعه ای دارند و تربیت سرمایه انسانی از مهم ترین وظایف آن ها است، لذا پرداختن به موضوع درگیری شغلی آنان و ارتقای آن، از مسائل ضروری به حساب می آید. بر همین اساس، هدف پژوهش، تبیین درگیری شغلی معلمان شهرستان کاشان بر اساس جو اخلاقی مدرسه و کیفیت زندگی کاری شان بود.
روش: نوع تحقیق، توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان شهرستان کاشان به تعداد 3237 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها سه پرسشنامه درگیری شغلی، جو اخلاقی و کیفیت زندگی کاری بود. روایی پرسشنامه ها به صورت محتوایی و سازه تایید شد. پایایی ابزارها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای درگیری شغلی 93/0، جو اخلاقی 87/0 و کیفیت زندگی کاری 93/0 برآورد شد. تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای Spss22 و ایموس گرافیک انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین جو اخلاقی (18/12±73/97) بالاتر از نمره ملاک 78، میانگین کیفیت زندگی کاری (68/16±8/77) کمی پایین تر از نمره ملاک 78 و میانگین درگیری شغلی (75/10±32/67) بالاتر از نمره ملاک 51 بود. همچنین بین جو اخلاقی و درگیری شغلی (30/0=r) و کیفیت زندگی کاری و درگیری شغلی  (43/0=r) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر معنادار جو اخلاقی و کیفیت زندگی کاری بر درگیری شغلی، پیشنهاد می شود که سازمان های آموزشی به طور خاص و سایر سازمان ها به طور عام، توسعه و تقویت جو اخلاقی و توجه به بهبود کیفیت زندگی کاری پرسنل خود را سرلوحه برنامه های خود قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درگیری شغلی، جو اخلاقی، کیفیت زندگی کاری، معلم، آموزش و پرورش

عنوان انگلیسی The explanation of teacher’s job engagement based on school's ethical climate and quality of work life (study case: teachers in Kashan City)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Teachers have a key role in training human capital in any society and human capital training is one of their most important tasks, so addressing the issue of their job engagement and its promotion is one of the essential issues. Thus the purpose this research was the explanation of teacher’s job engagement in teachers at Kashan City based on school's ethical climate and their quality of work life.
Method: The type of research was descriptive-correlative and statistical population consisted all of teachers at Kashan City (N=3227) that by simple random sampling 320 ones, selected as sample. In order to collect data, three questionnaires of job engagement, ethical climate and quality of work life were used. The questionnaires validity was confirmed as content and construction. By using Cronbach Alpha Coefficient, the reliability of job engagement was estimated to be 0.93, ethical climate 0.87 and quality of work life 0.93. Data’s analysis done in levels of descriptive & inferential through Spss22 and Amos Graphic Software’s.
Result: The findings showed that the means of ethical climate (97.73±12.18) was upper than criteria score 78, quality of work life (77.8±16.68) was lower than criteria score 78 and job engagement (67.32±10.75) was upper than criteria score 51. Also there is a positive and significant relationship between ethical climate and job engagement (r=0.30) and quality of work life and job engagement (r =0.43).
Conclusion: Considering the significant effect of ethical climate and quality of work life on job engagement, it is suggested that educational organizations in particular and other organizations in general, develop and strengthen the ethical climate and pay attention to improving the quality of working life of their staffs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Job Engagement, Ethical Climate, Quality of Work Life, Teachers, Education

نویسندگان مقاله شیرین عبدالوهابی | shirin abdolvahabi
university of kashan
دانشگاه کاشان

حمید رحیمی | hamid rahimi
university of kashan
دانشگاه کاشان


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-342-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات