این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۵۹-۱۶۸

عنوان فارسی تبیین و شناسایی مولفه های برنامه درسی آموزش شیمی دوره دوم متوسطه بر اساس رویکرد کاوشگری) (IBSE
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: هدف اصلی پژوهش ˓ شناسایی و تبیین مولفه های آموزش شیمی دوره دوم متوسطه بر اساس روش تدریس در رویکرد کاوشگری بود. رویکرد نوین جهانی در آموزش علوم تجربی که ساخت دانش توسط یادگیرنده انجام می شود. فراتحلیل تحقیقات انجام یافته بر پیشرفت تحصیلی نشان می دهد الگوی کاوشگری علمی بالاترین اثربخشی را در میان الگوهای تدریس دارد.
روش ها: روش پژوهش از نوع کیفی و شرکت کنندگان در پژوهش متخصصان برنامه ریزی درسی و شیمی که با روش نمونه گیری هدفمند و ملاک محور با توجه به سوابق آموزشی انتخاب و حجم آن تا اشباع نظری داده ها (20 نفر) ادامه یافت. داده ها ازطریق مصاحبه نیمه ساختار یافته حاصل و تجزیه تحلیل اطلاعات با توجه به مبانی نظری رویکرد کاوشگری ˓ با روش کیفی تحلیل مضامین و کدگذاری باز˓ محوری و انتخابی انجام شد. روایی پژوهش ازنوع درونی بر اساس معیار اعتمادپذیری بود که آنالیز داده ها توسط هر سه نویسنده مقاله برای بازسازی حقایق انجام گردید. برای افزایش پایایی پژوهش˓ مصاحبه ها با برنامه قبلی به دور از سوگیری انجام گرفت.
یافته ها: از تحلیل داده های مصاحبه˓ 40 مولفه در سه مقوله اصلی آموزش شیمی بر اساس رویکرد IBSE استخراج شد. یافته های پژوهش نشان می دهد در این سه مقوله که ویژگیهای یاد گیرنده، یاد دهنده و ویژگی های سازمانی و تشکیلاتی IBSE می باشد، انجام ازمایش، پژوهشگری فعال و تامین امکانات و تجهیزات بیشترین اهمیت را نسبت به سایر مولفه ها دارد.
نتیجه گیری: وجه تمایز این رویکرد با روشهای پژوهش محور پیشین ˓ استفاده کارآمد از تجهیزات آزمایشگاهی نوین و جستجوی گسترده اطلاعات در فضای مجازی به دامنه تمامی مراکز علمی جهانی برای کشف دانش می باشد. اعتبار تمامی 40 مولفه تعیین شده درآموزش شیمی دوره دوم متوسطه بر اساس رویکرد IBSE ˓ از سوی متخصصان با درصد توافق بالای 90% تایید‌گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش شیمی˓ رویکرد IBSE˓ برنامه درسی

عنوان انگلیسی Identify and Determine the Components of the Secondary Education Chemistry Curriculum Based on the IBSE Approach
چکیده انگلیسی مقاله Intrduction: The main purpose of this study was to identify and determine the components of the secondary education chemistry curriculum based on the teaching method IBSE approach. The best international new approach with using labratory equipment and virtual environment on vastity overall education center.
Methods:The research method was qualitative. The statistical population of this study included curriculum and chemistry experts and chemistry teachers who were selected by purposeful sampling method According to their experiences of new approaches  and their volume according until the theoretical saturation of the data (N = 20).The data were obtained through semi-structured interviews and data analysis based on Inquiry approach and qualitative research using themes analysis and open, axial and seleective coding,which are referred to in tables in the article.the research was an internal validity Based on reliability criteria which was analyzed by the three authors to reconstruct the facts to increase the reliability of the interviews, a pre-program interview was conducted and the interview conditions were met without bias and personal opinion.
Results: The analysis of data from the interview resulted in 40 components in 3 main themes for the IBSE.The research findings show that the elements of chemistry teaching in these three categories, which are the characteristics of the learner, the teacher, and the organizational and organizational characteristics of IBSE, testing, active research, and providing facilities and equipment are the most important compared to other components.
Conclusion:Research findings show that,in the first part of the research,40 components were selected from the analysis of interview data.In the content analysis section,the statistical population included all chemistry textbooks of secondary school don´t based on the IBSE. Finally, the validity of the proposed 40 components of chemistry education curriculum in secondary high school based on the IBSE was determined by experts with an agreement of over 90%.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Chemistry education , Curriculum, IBSE approach

نویسندگان مقاله آرزو ستاری فر | Arezoo Sattarifar
Department of Curriculum Planning, Marand Branch
گروه برنامه ریزی درسی˓ واحد مرند˓

جعفر قهرمانی ( نویسنده مسئول ) | JAFAR Gahremani(Coresponding Author)
Department of Educational Management, Marand Branch,
گروه مدیریت آموزشی˓واحد مرند ˓

داود طهماسب زاده شیخلار | Davoud Tahmasebzadeh Sheikhlar
Department of Educational Sciences,Faculty of Humanities and Psychology ,
گروه علوم تربیتی˓دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی˓


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3190-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات