این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۶۹-۱۷۶
عنوان فارسی
ارزیابی وضعیت اخلاق تحصیلی در آموزش مجازی در دوران کووید ۱۹ در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
یکی از مسائل مهمی که در دوران کرونا با آن مواجه هستیم، استفاده از فضای مجازی در بین دانشجویان است. که غیر از جنبههای مثبت آن، متأسفانه یکسری مسائل غیراخلاقی را نیز بدنبال داشته و باعث بروز اختلالهایی در سبک زندگی افراد شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اخلاق تحصیلی در آموزش مجازی در دوران کووید 19 در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی انجام شد.
روش کار:
در این پژوهش ﻣﻘﻄﻌﻲ از نوع طبقهای- تصادفی، 200 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1400 از طریق فراخوان اینترنتی و پرسلاین در پژوهش شرکت کردند. پس از توضیح اهداف مطالعه و ﮐﺴﺐ رﺿﺎیﺖ آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ از داﻧﺸﺠﻮیﺎن، پرسشنامهی اخلاق تحصیلی گلپرور در اﺧﺘﯿﺎر داﻧﺸـﺠﻮیﺎن ﻗـﺮار ﮔﺮﻓـﺖ. دادهها پس از جمع
آوری با استفاده از نرم افزار
SPSS
نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بمنظور تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.
نتایج:
توزیع فراوانی دانشجویان بر اساس نمره اخلاق تحصیلی نشان داد که (%43)86 دانشجو از نمره اخلاق تحصیلی مطلوب و تنها (%1)2 دانشجو از نمره اخلاق نامطلوبی برخوردار هستند. همبستگی میان سن و اخلاق تحصیلی معنیدار نبود (269/0
p=
). در بعد اخلاق تحصیلی، دانشجویان زن نسبت به مرد از اخلاق تحصیلی بالاتری برخوردار بودند که به لحاظ آماری معنیدار بود (002/0
p=
). همچنین بین ترمهای تحصیلی، ترم ششم به لحاظ آماری از اخلاق تحصیلی پایینتری برخوردار بود (014/0
p=
).
نتیجه
گیری:
وضعیت اخلاق تحصیلی در آموزش مجازی در دوران کووید 19 در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی در سطح متوسط است، اما با این حال نیاز به بررسی
های بیشتری دارد. در همین راستا پیشنهاد می
شود که اساتید روی برخی مهارت
های اخلاقی تمرکز کرده و آنها را نیز به دانشجویان همراه دروس آموزش دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق تحصیلی، آموزش مجازی، کووید19، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Assessment of the Status of Academic Ethics in Virtual Education during the Covid 19 in Paramedical College Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
:
One of the important issues that we face in the corona is the use of virtual education among students
.
Unfortunately, apart from its positive aspects, it has also led to some immoral issues and has caused disorders in people's lifestyles.
Therefore, the present study was conducted to investigate the status of academic ethics in virtual education in the period of Covid 19 in paramedical students.
Methods
: In this stratified-random type Cross-sectional study, 200 undergraduate students of Gonabad University of Medical Sciences participated in the study in 1400 through internet call and Pors Line. After explaining the objectives of the study and gaining informed consent from students, the Golparvar educational ethics questionnaire was provided to them. Data after collection were analyzed using SPSS software version 20.
For data analysis, Pearson correlation coefficient, independent t-test, and one-way analysis of variance were used.
Results:
The frequency distribution of students based on academic ethics score showed that 86(43%) students have a good academic ethics score and only 2(1%) students have an undesirable ethics score
. The
correlation between age and academic ethics was not significant (p=0.269).
In terms of academic ethics, female students had higher academic ethics than males, which was statistically significant (p=0.002).
Also, between different semesters, the sixth semester had statistically lower academic ethics (p=0.014).
Conclusions:
The
status
of academic ethics in virtual education during the Covid 19 is moderate for paramedical students but still needs further investigation.
In this regard, it is suggested that professors focus on some ethical skills and teach them to students along with the courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Ethics, Virtual Education, Covid 19, Students
نویسندگان مقاله
کوکب بصیری مقدم | Kokab Basiri Moghadam
عباس صادقیان | Abbas Sadeghian
راهله برادران | Raheleh Baradaran
آرش حمزه ای | Arash Hamzei
الهه رنجبر | Elaheh Ranjbar
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3085-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات