این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۷۷-۱۸۵

عنوان فارسی آموزش مبتنی بر طرحواره رویکردی موثر در حل مسائل کلامیِ ریاضی در دانش-آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: حل مسائل کلامی، یک مولفه کلیدی در یادگیری ریاضیات است که از کلاس های ابتدایی شروع می شود. روش­های آموزش مرسوم در مدارس، موفقیت کمی در بهبود حل مسائل کلامی دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه داشته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر طرحواره در بهبود حل مسائل کلامیِ ریاضی در دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری ویژ با آسیب ریاضی بود.
روش­ کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی در قالب طرح ABA و بصورت تک موردی اجرا شده است. مورد مطالعه در این پژوهش یک دانش­ آموز پسر 8 ساله پایه سوم ابتدایی بود که به مرکز اختلالات اداره آموزش و پرورش ناحیه4 شهر تبریز مراجعه کرده بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل؛ آزمون هوش وکسلر نسخه چهارم، آزمون ریاضیات ایران کی­مت و مقیاس تسلط بر حل مسائل کلامی می­باشد.
یافته­ ها: یافته­ های حاصل از پژوهش نشان دهنده­ی اثربخشی آموزش مبتنی بر طرحواره در بهبود حل مسائل کلامیِ ریاضی بود، که این مداخلات توانست به اندازه 53 درصد وضعیت آزمودنی را از خط پایه بهبود بخشد.
نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب ریاضی می­توانند با استفاده از آموزش مبتنی بر طرحواره مهارتهای حل مسائل کلامی را بخوبی یاد بگیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال یادگیری، حل مسئله، ریاضی، طرحواره.

عنوان انگلیسی Schema-based instruction is an effective approach to math word problem solving in students with specific learning disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: word problem solving is a key component in learning mathematics that starts from elementary school. Conventional teaching methods in schools have had little success in improving the word problems in students with specific learning disorder. The aim of this study was to investigate the effectiveness of schema-based instruction in improving the math word problems in students with specific learning disorder with mathematical impairment.
Methods: The present study is a quasi-experimental study in the form of ABA design as a single case. The case of this study was an 8-years old male student in the third grade of primary school who referred to the LD of District 4 of Tabriz. The tools used in this study include; WISC-IV, Iran Key Math , word problem solving fluency(WPS-F).
Results: The findings of the study showed the effectiveness of schema-based instruction in improving the math word problems, which these interventions were able to improve the subjectchr('39')s condition by 53% from the baseline.
Conclusion: The results showed that students with special learning disabilities with mathematical impairment can learn word problem-solving skills well using schema-based instruction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning Disorder, Problem Solving, Mathematics, Schema

نویسندگان مقاله امید ابراهیمی | omid ebrahimi
Tabriz University
دانشگاه تبریز

رحیم بدری گرگری | rahim badriGargari
Tabriz University
دانشگاه تبریز

شهروز نعمتی | shahrooz nemati
Tabriz University
دانشگاه تبریز

تورج هاشمی | touraj hashemi
Tabriz University
دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2912-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات